
Directeur
1,0 fte | Pleysier College Westerbeek
Werken in het voortgezet speciaal onderwijs is een bewuste beslissing. De keuze om te werken met jongeren met een specifieke ondersteuningsbehoefte geeft veel voldoening. Zo zijn docenten in het vso van speciale betekenis, voor individuele leerlingen en ook voor de samenleving als geheel.
Over ons college
Onze school is een krachtige, diverse leeromgeving waar maatwerk en persoonlijke aandacht centraal staan. Wij zijn trots op de flexibiliteit en het eigenaarschap van ons team, de betrokkenheid bij elkaar en bij onze leerlingen, en een onderwijscultuur die ruimte biedt voor initiatief, vertrouwen en autonomie. We zien onze leerlingen in hun totaliteit: we kijken verder dan het diploma en richten ons ook op hun zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, eigenaarschap en toekomstperspectief.
Feiten en cijfers
- 2 locaties in Den Haag
- 84 medewerkers
- 300 leerlingen
- mavo/havo/VWO
- Onderdeel van de koepel Stichting Pleysier College met 5 scholen in Den Haag en omgeving
- Ondersteuning vanuit een bestuursbureau met verschillende diensten (facilitair, ICT, HR, kwaliteit & onderwijs, financieel, leerlingzaken)
Waar we naartoe werken
De komende jaren staan in het teken van het versterken van onze kernwaarden in een steeds complexere context. We investeren in het onderwijsaanbod, talentontwikkeling, toetsbeleid en loopbaanoriëntatie en -begeleiding met oog voor de uiteenlopende problematieken van onze leerlingen. Voor onze medewerkers blijven veiligheid, vertrouwen geven, eigenaarschap en een gezonde balans tussen ruimte en kaders van groot belang. Daarnaast willen we de samenwerking met externe partners zoals jeugdzorg, andere onderwijsorganisaties en de arbeidsmarkt versterken, waarbij heldere communicatie en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staan.
Persoonlijk leiderschap
De ideale directeur is een verbindende, empathische leider die uitgaat van vertrouwen en mensen in hun kracht weet te zetten. Je bent zichtbaar binnen de school, benaderbaar voor leerlingen, ouders en medewerkers, en zorgt actief voor een veilige en inclusieve schoolcultuur. Je straalt rust, vertrouwen en duidelijkheid uit, ook in complexe of gevoelige situaties.
Leerlingenraad: “ Onze directeur kent de balans tussen laagdrempelig, persoonlijk contact en autoriteit uitstralen. De directeur kan goed omgaan met de diversiteit binnen onze leerlingpopulatie, faciliteert leerlingintiatieven, is flexibel, geduldig, duidelijk en streng als het nodig is.”
Visie & Onderwijskundig leiderschap
Je beschikt over een heldere onderwijskundige visie, specifiek gericht op het voortgezet speciaal onderwijs cluster 4. Je weet deze visie naast input van het team te leggen om tot gezamenlijke uitgangspunten te komen. Deze gezamenlijk ontwikkelde visie vertaal je naar de dagelijkse praktijk en je inspireert het team om zich met eigenaarschap en creativiteit te blijven ontwikkelen. Je bent procesmatig sterk, staat open voor nieuwe inzichten (maatwerk) en zorgt voor continuïteit in het onderwijsaanbod en de ontwikkeling van de school.
Mensgericht & coachend
Je weet ruimte te geven aan professionals, zonder de regie te verliezen. Je erkent en benut de verscheidenheid in het team en stimuleert eigenaarschap, vakmanschap en samenwerking. Je ondersteunt medewerkers in hun rol, ook in de samenwerking met ouders of externe partners.
Netwerker & bruggenbouwer
Je hebt een natuurlijke aanleg om duurzame relaties te bouwen met je medewerkers en externe partners zoals jeugdzorg, samenwerkingspartners en andere onderwijsinstellingen. Je bent transparant in wat de school wel en niet kan bieden en zorgt voor duidelijke afspraken en goede afstemming in de keten. Daarnaast zoek je ook de verbinding met je collega directeuren binnen Pleysier College. Samen met hen, de bestuurder en de adviseurs van het bestuursbureau werk je aan Pleysier-brede ontwikkelingen en beleid.
Professionele vaardigheden en houding
- Meerdere jaren leidinggevende ervaring op directieniveau (registratie in het schoolleidersregister of bereidheid daartoe)
- Strategisch en procesmatig sterk, zonder de menselijke maat te verliezen
- Flexibel in denken en doen, met oog voor kaders en afspraken
- Gericht op samenwerking én besluitvaardig als dat nodig is
- Ervaring met cluster 4-onderwijs is een pré, heb je elders relevante ervaring opgedaan èn heb je affiniteit, hart en gevoel voor deze doelgroep dan nodigen we je ook uit te solliciteren
- Durft buiten de gebaande paden te denken als dat nodig is voor het welzijn en de ontwikkeling van de leerling
- Weet balans te houden tussen leidinggeven, coachen en managen
- HBO- of academisch geschoold
Wat bieden wij?
Een betrokken, professioneel team in een school met een warm hart en een open cultuur. Een uitdagende functie waarin je echt verschil kunt maken voor jongeren èn het team medewerkers die je nodig hebben. Ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling. En vooral: een plek waar je welkom bent zoals je bent.
Vragen of solliciteren?
Oriënteer jij jezelf op speciaal onderwijs en heb je nog vragen over deze functie? Neem dan contact op met Judith Rook (CvB) j.rook@pleysier.nl. Bij vragen over het sollicitatieproces: Winy van Hazendonk (adviseur HR strategie en beleid) w.vanhazendonk@pleysier.nl. Direct solliciteren kan ook via een mail met een brief met cv naar sollicitatie@pleysier.nl
Functie-informatie:
Aard van het dienstverband
Tijdelijke aanstelling met het uitzicht op een benoeming voor onbepaalde tijd.
Salaris
Schaal D13 conform CAO PO
Belangrijke data om alvast rekening mee te houden:
- Sluitingsdatum: 29-6-2025
- Voorselectiegesprekken: 3-7-2025
- 1e gespreksronde: 7-7-2025
- 2e gespreksronde: 11-7-2025
