Ontwikkelsperpectief
Op onze school volgen de leerlingen leerroutes binnen het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs. In concrete afspraken en doelen, vastgelegd in een werkplan, wordt beschreven hoe we toewerken naar de uitstroombestemming. In perioden van 12 weken wordt de voortgang van de leerlingen gemonitord en met de leerling en ouders besproken. Onze school biedt onderwijs aan op het niveau van vmbo basis, vmbo kader en vmbo theoretische leerweg.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Voor iedere leerling stelt het bevoegd gezag binnen 6 weken na plaatsing een ontwikkelingsperspectief (OPP) vast na advies van de Commissie van Begeleiding en nadat op overeenstemming gericht overleg met de ouders is gevoerd.
In het ontwikkelingsperspectief nemen we op:
- De te verwachten uitstroombestemming van de leerling
- Het te verwachten eindniveau. Het eindniveau staat in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden
- De leerroute die de school, binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs, met de leerling volgt om het eindniveau te bereiken.
Vervolg
Het ontwikkelingsperspectief speelt een centrale rol in het cyclisch proces van planmatig handelen bij het onderwijs. Gedurende het onderwijstraject worden concrete doelen gesteld en wordt de ontwikkeling van de leerling nauwkeurig gevolgd met behulp van voortgangsregistratie.
Ten minste één keer per jaar evalueren we met de ouders en de leerling het ontwikkelingsperspectief. Op basis van deze evaluatie treffen we, als dit nodig is, extra maatregelen om de leerling op koers richting uitstroombestemming te houden. Soms kan het nodig zijn om het ontwikkelingsperspectief bij te stellen als de leerling een andere ontwikkeling doormaakt dan we aan het begin van de schoolperiode hadden verwacht.
Onderbouwing
Bij het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief formuleert de school een duidelijke onderbouwing. De onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief bevat de samenhangende argumenten die relevant zijn voor het onderwijs en die daarmee de keuze voor de uitstroombestemming onderbouwen. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden van de leerling in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden.
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Het onderwijs en de leerlingenzorg
De afzonderlijke scholen van het Pleysier College hebben zowel overeenkomsten als verschillen. De gebouwen hebben allemaal een eigen sfeer en zijn qua leeromgeving verschillend ingericht. We willen graag dat leerlingen zich prettig voelen en daarom kijken we goed naar wat bij welke leerlinggroep past. Ook het onderwijsaanbod kan daarom per school verschillen.
We hebben echter wel gemeenschappelijke afspraken over de basiskwaliteit van het onderwijs, de benadering van leerlingen en de leerlingenzorg. Daardoor zijn er overeenkomsten in de wijze waarop wij met onze leerlingen omgaan: de orthodidactische en orthopedagogische benadering.
Verzuimprotocol
Dit protocol kwam tot stand volgens de regels van de leerplichtwet.
Er moet melding gedaan worden bij leerplicht wanneer sprake is van 3 dagen achtereenvolgend ongeoorloofd verzuim óf wanneer in 4 aaneengesloten schoolweken 16 lesuren of meer worden gemist.
Ook frequent te laat komen is een reden om te melden.
Meld ziekte, verzuim, te laat komen of doktersbezoek e.d. tussen 8.00 en 08:30 telefonisch aan de administratie van de school.
Oudercontacten
Een goed contact met ouders vinden wij uitermate belangrijk. We zullen u dan ook regelmatig uitnodigen op school. We nodigen u in ieder geval uit voor een intakegesprek, gesprekken over het ontwikkelingsperspectief en evaluatiegesprekken. In de jaarplanner op onze website zijn veel data al vastgelegd.
Wij vragen ouders ook vooral om zelf contact met school op te nemen als er iets is waarvan u denkt dat het goed is om dat met de school te delen. Dit hoeft echt niet alleen als er iets niet goed gaat, ook als het juist wel goed gaat is dat leuk om te delen.
Nieuwsbrieven
Periodiek breng de school een nieuwsbrief uit met terug- en vooruitblikken, mededelingen, etc. De nieuwsbrief wordt naar alle ouders/verzorgers gemaild en op de website gepubliceerd.
De volgende nieuwsbrief wordt hier binnenkort geplaatst.
Somtoday
Het Pleysier College Delft maakt gebruik van het softwarepakket Somtoday.
Meldcode Stappenplan Huiselijk Geweld
De wetgever verplicht onderwijsinstellingen te werken met een zogenaamde meldcode voor huiselijk geweld, waaronder kindermishandeling, seksueel geweld, vrouwelijke genitale verminking (meisjesbesnijdenis), eergerelateerd geweld (waaronder huwelijksdwang) en ouderenmishandeling.
Onze meldcode beschrijft onder meer in de onderstaande stappen wat een medewerker moet doen bij vermoedens van mishandeling.
Stap 1: In kaart brengen van signalen
Stap 2: Collegiale consultatie en zo nodig raadplegen van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling of het Steunpunt Huiselijk Geweld
Stap 3: gesprek met de leerling en/of ouders
Stap 4: Wegen van de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling
Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.
Gymnastiek
Gymnastiek
Vanwege het feit dat gymnastiek nogal verschilt van de andere vakken op school staat hieronder een uitleg en een aantal praktische zaken op een rijtje.
1. Waarom gymnastiek.
Naast ontspanning en kennismaking met een groot aantal verschillende manieren van bewegen (sporten) proberen we ook de motorische en sociale vaardigheden van de leerlingen te vergroten. Daarnaast weet een ieder tegenwoordig dat bewegen een uitstekende invloed heeft op de gezondheid. Ook is er bewezen dat sporten een goede invloed heeft op de ontwikkeling van (leer)strategieën en het ruimtelijk inzicht bij wiskunde verbetert. Net zo belangrijk vinden wij de inzet van de leerlingen en de goede sfeer in de les. Voorwaarde voor dit laatste is een goede samenwerking, verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor jezelf ……….. en elkaar.
2. De gymzaal.
De gymzaal heeft alle mogelijkheden om een gevarieerd aanbod van sporten aan te bieden. Wij gymen het hele jaar binnen. Dit omdat wij niet de mogelijkheid hebben om in de zomer naar een sportveld te gaan. Hierdoor verschilt het aanbod iets van een reguliere school en sluiten we iets minder direct aan bij de sporten die vooral buiten worden beoefend (bijvoorbeeld softbal).
3. Kleding.
Wij verwachten dat elke leerling een shirt, korte broek of trainingsbroek aanheeft tijdens de gymles. Een paar goede sportschoenen niet verplicht maar kan ik als docent sterk aanraden. Deze schoenen moeten echter niet afgeven op de sportvloer en schoon zijn. Wanneer er buiten word gelopen met deze schoenen mag de leerling ze niet in de gymzaal gebruiken.
Heeft een leerling geen kleding bij zich en geen briefje dan wordt de leerling verzocht om deze te gaan halen. Hierbij treed echter een regel van school in werking dat de niet aanwezige schooltijd zal worden ingehaald.
Sieraden mogen tijdens de les niet gedragen worden. Deze kunnen samen met andere waardevolle spullen bij de gymdocent in bewaring worden gegeven. De verantwoordelijkheid voor deze spullen blijft echter bij de eigenaar.
4. Hygiëne.
In verband met een hygiënische en gezonde levenshouding achten wij het noodzakelijk dat kinderen gewend zijn tijdens het sporten andere kleding te dragen dan er gedurende de rest van die dag gedragen word. Hierop zal ook toezicht door de gymdocent worden gehouden. In dit oogpunt is het ook mogelijk om te douchen en/ of zich te wassen na het sporten. Dit echter alleen in overleg met de gymdocent.
5. Blessures.
Zijn er omstandigheden waardoor uw kind niet kan meedoen, zoals een blessure aan enkel of knie, dan vernemen wij dat graag schriftelijk van u. Is het echter iets wat een langere tijd in beslag gaat nemen (b.v. ziekte van Pfeiffer) dan horen we dat liever persoonlijk (telefonisch) van u. Voor meer informatie kunt u altijd bij de docent terecht.