ICT
Elke jongere heeft recht op eigentijds en uitdagend onderwijs. Onderwijs dat aansluit bij de eigen talenten en dat hen de kennis, vaardigheden en competenties geeft om te kunnen leren, werken en leven in de 21e eeuw. Zulk onderwijs betekent les op maat. Essentieel daarbij is de inzet van ICT.
ICT helpt onze scholen en docenten om bij dat leren nog meer aan te sluiten op de behoefte van leerlingen. Met ICT kunnen leerlingen leren op hun eigen niveau en in hun eigen tempo (adaptief). Door ICT goed in ons onderwijs te gebruiken, zijn leerlingen meer gemotiveerd, presteren ze beter en leren ze sneller.
Voor het kunnen leren met behulp van ICT, moeten leerlingen er efficiënt en effectief mee kunnen omgaan en moeten zij leren hoe met ICT en technologie in de maatschappij wordt gecommuniceerd. Dat zij mediawijs zijn: weten hoe ze veilig met ICT en internet kunnen omgaan.
Pleysier College heeft ICT daarom hoog op de agenda: zowel tijdens de les (primair proces), als ook rondom de les (secundaire proces). Tal van digitale leermiddelen, systemen en diensten worden daarom gefaciliteerd.
Regels en protocollen ICT
Met het toenemend gebruik van ICT, gaan ook risico’s gepaard. Daarom gelden er enkele regels en protocollen rondom het gebruik van ICT:
ICT regelingen
Regels voor het gebruik van ict voorzieningen op/via de school. Voor diverse werkzaamheden en moderne leermethoden stelt het Pleysier College elektronische middelen en mogelijkheden ter beschikking aan leerlingen en medewerkers, ondermeer via Mijn Pleysier. Het gebruik van deze middelen brengt risico’s met zich mee. Het Pleysier College treft daarom maatregelen om verkeerd gebruik zoveel mogelijk te voorkomen.
Gedragsregels ICT
Een van die maatregelen zijn gedragsregels, waarin wordt aangegeven op welke wijze de informatie- en communicatiemiddelen gebruikt moeten worden.
Bijvoorbeeld:
- Alleen goedgekeurde apparatuur van de school mag worden aangesloten op ons vaste netwerk en onze internetverbinding. Dus geen eigen apparatuur
- Een computer wordt alleen voor schoolse doelen en met toestemming van een medewerker gebruikt
- Veranderen van instellingen, zelf installeren van programma’s en het opslaan van bestanden op de computer (C-schijf) zijn niet toegestaan.
- Inbreken in systemen is strafbaar en het zoeken naar informatie die niet voor jou is bestemd, is verboden
Wij hebben een uitgebreide ‘Gedragscode verantwoord gebruik bedrijfsmiddelen’ voor onze medewerkers, deze staat op Mijn Pleysier.
Voor leerlingen geldt het ict gedragsreglement.
Sociale Media
Sociale media zijn niet meer weg te denken in het dagelijks leven, dus ook niet bij scholen. De komst van de sociale netwerken heeft ervoor gezorgd dat je gemakkelijk meningen, ideeën en kennis kunt delen met diverse groepen mensen, binnen en buiten het Pleysier College.
Als gebruiker van de sociale media publiceer je zelf informatie en zo bevorder je communicatie en kennisuitwisseling. Dit gaat niet veel anders als wat gebeurde bij de introductie van telefoon en e-mail. Toch is er één belangrijk verschil: de hele wereld kan meekijken met wat je schrijft en je teksten blijven tot in lengte van jaren op Internet vindbaar.
Er zijn binnen het Pleysier College verschillen in kennis en ervaringen met, en meer of minder enthousiasme over sociale media. Het onderstaande protocol heeft als doel de dialoog over het gebruik ervan op gang te brengen en een handreiking te bieden voor meer duidelijkheid in het grijze gebied tussen binnen- en buitenschools mediagebruik. Uitgangspunt is dat medewerkers, leerlingen en ouders weten hoe zij hiermee verstandig omgaan.
Responsible Disclosure
Pleysier College verstaat onder Responsible Disclosure: het op een verantwoordelijke wijze vinden, melden en afhandelen van kwetsbaarheden in onze digitale systemen.
Als een leerling of medewerker een zwakke plek in één van onze systemen vindt, dan vernemen we dat graag zodat maatregelen getroffen kunnen worden. Wij werken graag samen, zoals beschreven in de onderstaande documenten.