Ons onderwijs
Onze scholen bieden de leerroutes VMBO, HAVO en VWO aan en een breed scala aan onderwijsmogelijkheden met uitstroom naar verschillende vormen van onderwijs (vo, mbo, hbo of wo) of arbeid.
Klik op deze link om de uitstroomprofielen, leerroutes en profielen per college te bekijken.
Wij begeleiden jongeren in hun ontplooiing tot zelfbewuste, zelfredzame en verantwoordelijke volwassenen die zich blijven ontwikkelen. Met vertrouwen in zichzelf, anderen en de toekomst vinden zij een bij hen passende plaats in de maatschappij.
Op basis van onze koers voor de periode 2023-2027 en onze visie ‘Iedere jongere zijn eigen toekomst’ hebben we een aantal thema’s gekozen die de komende vier jaar op onze scholen centraal staan:
Zelfvertrouwen
Jongeren die zich competent voelen zijn in staat om te (blijven) leren, te reflecteren op zichzelf en om te gaan met veranderingen.
Realistisch toekomstbeeld
Onze leerlingen moeten zich enerzijds bewust worden van hun kracht en kwaliteiten en anderzijds leren omgaan met hun beperkingen. Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en een realistische kijk op de eigen toekomstmogelijkheden zijn cruciale doelen van ons onderwijs.
Eigenaarschap
Het vertrouwen eigenaar te kunnen zijn van het eigen leerproces is nodig om met tegenslagen om te kunnen gaan en in onze snel veranderende samenleving in staat te zijn om te blijven leren: toekomstbestendig leren.
Zelfredzaamheid
Zelfredzaamheid en zelfstandigheid zijn nauw met elkaar verbonden. Het is de opdracht van onze school om de leerlingen te ondersteunen bij hun ontwikkeling naar zelfredzaamheid.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Het onderwijs en de leerlingenzorg
De afzonderlijke scholen van het Pleysier College hebben zowel overeenkomsten als verschillen. De gebouwen hebben allemaal een eigen sfeer en zijn qua leeromgeving verschillend ingericht. We willen graag dat leerlingen zich prettig voelen en daarom kijken we goed naar wat bij welke leerlinggroep past. Ook het onderwijsaanbod kan daarom per school verschillen.
We hebben echter wel gemeenschappelijke afspraken over de basiskwaliteit van het onderwijs, de benadering van leerlingen en de leerlingenzorg. Daardoor zijn er overeenkomsten in de wijze waarop wij met onze leerlingen omgaan: de orthodidactische en orthopedagogische benadering.
Onderwijstijd
De Wet bepaalt dat er in de eerste twee schooljaren van het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs minstens 1040 uur onderwijs in een schooljaar gegeven moet worden. In de vervolgjaren is dit 1000 uur en in het examenjaar 700 uur.
De volgende urennormen gelden op de middelbare school:
- vmbo (4 jaar): 3.700 uur
- havo (5 jaar): 4.700 uur
- vwo (6 jaar): 5.700 uur
Dit betekent dat de school aan leerlingen verspreid over 4, 5 of 6 jaar in totaal ten minste 3700, 4700, of 5700 uur onderwijs moet aanbieden.
In het uitstroomprofiel Arbeidsmarktgericht geldt voor alle schooljaren een norm van 1000 uur.
Op al onze scholen wordt aan de verplichte onderwijstijd voldaan. Als een leerling bij Youz behandeld wordt, kan de behandelaar schriftelijk aangeven dat een leerling (nog) niet in staat is alle lesuren te volgen.
De onderwijstijd is verdeeld over de verschillende vakken die horen bij de leerroute van de leerling. De leerroute is afgestemd op de vervolgbestemming van de leerling: (regulier) vervolgonderwijs of arbeidsmarkt.
Kwaliteitszorg
De zorg voor de kwaliteit van ons onderwijs en leerlingzorg is een verantwoordelijkheid van iedereen in onze schoolorganisatie: onderwijsondersteuners, onderwijsgevenden en leidinggevenden.
We werken systematisch aan de kwaliteit door verbeter- of ontwikkelplannen te maken en daarna te inventariseren of we de gestelde doelen behaald hebben.
Schoolondersteuningsprofielen
In het schoolondersteuningsprofiel legt het Pleysier College voor elke school vast welke ondersteuning de school aan haar leerlingen biedt. Periodiek stellen leraren, directie en bestuur samen het ondersteuningsprofiel op.
Voor de verschillende actuele schoolondersteuningsprofielen wordt verwezen naar de webpagina “voor ouders” van de desbetreffende school.
Begeleiding
Elke school heeft een Commissie voor de Begeleiding. Hierin hebben o.a. de aan het betrokken Pleysier College verbonden gedragwetenschapper(s) zitting.
De directeur van de school is voorzitter van deze commissie. De belangrijkste taak is het waarborgen van op de leerling afgestemd onderwijs en begeleiding. Onder verantwoordelijkheid van deze commissie wordt dan ook het Ontwikkelingsperspectiefplan opgesteld. In dit plan wordt opgenomen in welk uitstroomprofiel (vervolgonderwijs of Arbeidsmarktgericht) de leerling geplaatst wordt, op welk niveau de leerling onderwijs krijgt, naar welke uitstroombestemming we toewerken en welke ondersteuning de leerling hierbij nodig heeft.
In- en uitschrijven
Aanmelding is in principe mogelijk voor leerlingen vanaf 12 jaar en kan vanaf het schooljaar, voorafgaand aan het schooljaar waarvoor een plaats wordt gevraagd. Het is ook mogelijk voor het lopende schooljaar aan te melden.
Inschrijving kan op twee manieren geschieden: Een algemene inschrijving voor de meeste locaties en een specifieke voor de Zefier.
Na het schooljaar waarin een leerling 20 jaar is geworden volgt in de regel uitschrijving, tenzij ontheffing verleend is voor maximaal één jaar.
Tevredenheidsonderzoek onder leerlingen, ouders en medewerkers
In maart 2021 is het tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder alle medewerkers, ouders en leerlingen.
We zien dat iedereen het Pleysier College een hoger cijfer geeft dan in het vorige onderzoek onder medewerkers in 2017 en onder ouders in 2018. Wij zijn trots op deze resultaten.
Als we naar de specifieke onderwerpen kijken zien we dat de meeste leerlingen tevreden zijn over de sociale veiligheid en over de lessen en dat er ook leerlingen zijn die vinden dat we wat beter zouden kunnen aansluiten op hun belevingswereld. Ouders vinden dat het onderwijs voldoet aan de verwachtingen die zij hebben van onze school en willen meer betrokken worden bij het onderwijs. De tevredenheid van de medewerkers is flink gestegen. Daar zijn we erg blij mee.
Het bestuur en de scholen werken de komende jaren aan de ontwikkeling van de lessen en de betrokkenheid van ouders.