Regels en protocollen
Schoolregels: de gouden zeven
1. We houden ons aan de routine
2. We zijn op tijd in de les
3. We bergen onze telefoon op aan het begin van de les
4. We laten ons aanspreken door alle medewerkers van de school
5. We schelden niet
6. We blijven van elkaar af
7. We blijven van elkaars spullen af.
Gedragsregels ICT
Voor diverse werkzaamheden en moderne leermethoden stelt het Pleysier College allerlei elektronische middelen en mogelijkheden ter beschikking aan leerlingen en medewerkers. Het gebruik van deze middelen brengt risico’s met zich mee. Het Pleysier College treft daarom maatregelen om verkeerd gebruik zoveel mogelijk te voorkomen.
Een van die maatregelen is een set gedragsregels, waarin wordt aangegeven op welke wijze de informatie- en communicatiemiddelen gebruikt moeten worden.
Bijvoorbeeld:
- Alleen goedgekeurde apparatuur van de school mag worden aangesloten op internet en netwerk. Dus geen eigen apparatuur.
- Een computer wordt alleen voor schoolse doelen en/of met toestemming van een medewerker gebruikt.
- Veranderen van instellingen, zelf installeren van programma’s en het opslaan van bestanden op de computer (C-schijf) zijn niet toegestaan.
- Inbreken in systemen is strafbaar en het zoeken naar informatie die niet voor jou is bestemd, is verboden.
Social Media
Sociale media zijn niet meer weg te denken in het dagelijks leven, dus ook niet bij scholen. De komst van de sociale netwerken heeft ervoor gezorgd dat je gemakkelijk meningen, ideeën en kennis kunt delen met diverse groepen mensen, binnen en buiten het Pleysier College.
Als gebruiker van de sociale media publiceer je zelf informatie en zo bevorder je communicatie en kennisuitwisseling. Dit gaat niet veel anders als wat gebeurde bij de introductie van telefoon en e-mail. Toch is er één belangrijk verschil: de hele wereld kan meekijken met wat je schrijft en je teksten blijven tot in lengte van jaren op Internet vindbaar.
Er zijn binnen het Pleysier College verschillen in kennis en ervaringen met, en meer of minder enthousiasme over sociale media. Dit protocol heeft als doel de dialoog over het gebruik ervan op gang te brengen en een handreiking te bieden voor meer duidelijkheid in het grijze gebied tussen binnen- en buitenschools mediagebruik. Uitgangspunt is dat medewerkers, leerlingen en ouders weten hoe zij hiermee verstandig omgaan.
Afspraken en regels computergebruik
- De computer gebruik ik alleen voor schools leren
- Bij gebruik van een zoekmachine gebruik ik normale woorden (zoektermen). Ik zoek geen woorden, die te maken hebben met grof woordgebruik, racisme, discriminatie, seks of geweld. Als ik per ongeluk op een ongewenste site terecht ben gekomen, dan meld ik dat bij mijn docent.
- Ik zal nooit mijn naam, (e-mail)adressen of telefoonnummers doorgeven op internet zonder toestemming van mijn docent. Ik ga zorgvuldig om met persoonlijke informatie.
- Ik vertel het mijn docent als ik informatie zie of e-mail berichten krijg waardoor ik me niet prettig voel of die ik niet vertrouw i.v.m. mogelijke virussen.
- Ik weet dat mijn docent op ieder moment kan controleren welke sites ik bezoek. De sites worden centraal geregistreerd, en kunnen ook achteraf gecontroleerd worden
- Indien blijkt dat ik toch sites bezoek die grof, aanstootgevend of discriminerend zijn, zullen mijn ouder(s)/verzorger(s) en de directie hiervan op de hoogte worden gesteld.
- Ik verander geen instellingen of screensavers en ik probeer niet bij informatie te komen op intranet die niet voor mij is bestemd.
- Op misbruik staat een sanctie.