Ontwikkelsperspectief
Voor iedere leerling stelt het bevoegd gezag binnen 6 weken na plaatsing een ontwikkelingsperspectief (OPP) vast na advies van de Commissie van Begeleiding en nadat op overeenstemming gericht overleg met de ouders is gevoerd.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
In het ontwikkelingsperspectief nemen we op:
- De te verwachten uitstroombestemming van de leerling, bijvoorbeeld uitstroom naar arbeid of het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
- Het te verwachten eindniveau. Het eindniveau staat in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden. Bijvoorbeeld de vaardigheden die je als werknemer nodig hebt of het diploma dat nodig is om door te kunnen stromen naar een vervolgopleiding.
- De leerroute die de school, binnen het uitstroomprofiel arbeidsmarktgericht of vervolgonderwijs, met de leerling volgt om het eindniveau te bereiken.
Vervolg
Het ontwikkelingsperspectief speelt een centrale rol in het cyclisch proces van planmatig handelen bij het onderwijs. Gedurende het onderwijstraject worden concrete doelen gesteld en wordt de ontwikkeling van de leerling nauwkeurig gevolgd met behulp van voortgangsregistratie.
Ten minste één keer per jaar evalueren we met de ouders en de leerling het ontwikkelingsperspectief. Op basis van deze evaluatie treffen we, als dit nodig is, extra maatregelen om de leerling op koers richting uitstroombestemming te houden. Soms kan het nodig zijn om het ontwikkelingsperspectief bij te stellen als de leerling een andere ontwikkeling doormaakt dan we aan het begin van de schoolperiode hadden verwacht.
Onderbouwing
Bij het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief formuleert de school een duidelijke onderbouwing. De onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief bevat de samenhangende argumenten die relevant zijn voor het onderwijs en die daarmee de keuze voor de uitstroombestemming onderbouwen. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden van de leerling in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden.
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Het onderwijs en de leerlingenzorg
De afzonderlijke scholen van het Pleysier College hebben zowel overeenkomsten als verschillen. De gebouwen hebben allemaal een eigen sfeer en zijn qua leeromgeving verschillend ingericht. We willen graag dat leerlingen zich prettig voelen en daarom kijken we goed naar wat bij welke leerlinggroep past. Ook het onderwijsaanbod kan daarom per school verschillen.
We hebben echter wel gemeenschappelijke afspraken over de basiskwaliteit van het onderwijs, de benadering van leerlingen en de leerlingenzorg. Daardoor zijn er overeenkomsten in de wijze waarop wij met onze leerlingen omgaan: de orthodidactische en orthopedagogische benadering.
Verzuimprotocol
Binnen de gemeente Den Haag wordt gewerkt met een protocol schoolverzuim. Dit protocol moet leiden tot een goede en uniforme handhaving van de Leerplichtwet binnen het Haagse onderwijs.
Handhaving van de Leerplichtwet moet zorgvuldig worden uitgevoerd.
Als school zijn wij wettelijk verplicht verzuim door te geven aan de afdeling Leerplicht.
Oudercontacten
We vinden de samenwerking met ouders heel belangrijk, want als school kunnen we het niet alleen! Om succes en voortgang te kunnen boeken, moeten ouders en school nauw samenwerken en zich samen inspannen om onze leerlingen hun doelen te laten bereiken.
Wij nodigen de ouders vier keer per jaar uit om samen met ons en hun zoon/dochter het handelingsplan te bespreken:
- Aan het begin van het schooljaar om de jaardoelen + aanpak te bespreken.
- Begin december: om de evaluatie van het werkplan over de eerste periode te bespreken en het werkplan voor de komende periode.
- In maart: om de evaluatie van het werkplan over de tweede periode te bespreken en het werkplan voor de laatste periode van het schooljaar.
- In juni om het gehele jaarplan te evalueren.
Daarnaast zijn ouders altijd welkom op school om zaken te bespreken. De school zal ouders eveneens benaderen om zaken die niet goed gaan te bespreken.
Maar we laten het de ouders ook graag weten als het goed gaat!
Somtoday
Het Pleysier College Oosterbeek maakt gebruik van het softwarepakket Somtoday.
Meldcode Stappenplan Huiselijk Geweld
De wetgever verplicht onderwijsinstellingen te werken met een zogenaamde meldcode voor huiselijk geweld, waaronder kindermishandeling, seksueel geweld, vrouwelijke genitale verminking (meisjesbesnijdenis), eergerelateerd geweld (waaronder huwelijksdwang) en ouderenmishandeling.
Onze meldcode beschrijft onder meer in de onderstaande stappen wat een medewerker moet doen bij vermoedens van mishandeling.
Stap 1: In kaart brengen van signalen
Stap 2: Collegiale consultatie en zo nodig raadplegen van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling of het Steunpunt Huiselijk Geweld
Stap 3: gesprek met de leerling en/of ouders
Stap 4: Wegen van de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling
Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.