Pleysier College Westerbeek
Wij staan voor een veilige en gestructureerde school waar onze leerlingen kunnen zijn wie ze zijn op basis van gelijkwaardigheid. Ze kunnen hun sterke kanten ontdekken en hun didactische en sociale capaciteiten ontwikkelen. We bieden handvatten voor een vervolgopleiding. Ons streven is dat zij het dagelijks leven beter gaan begrijpen en gelukkige deelnemers zijn aan onze maatschappij.
Het Pleysier College Westerbeek is een school voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) voor geïndiceerde leerlingen van 12 t/m 19 jaar met een gedragsstoornis en/of psychiatrische problematiek in de regio Haaglanden e.o. Er wordt kwalitatief goed onderwijs geboden, afgestemd op de ontwikkelingsmogelijkheden van de individuele leerling, binnen de drie uitstroomprofielen: vervolgonderwijs, arbeid en dagbesteding.
Missie
In het voorjaar van 2023 hebben alle medewerkers van het gehele Pleysier College gewerkt aan een koersplan 2023-2027. In deze bijeenkomsten hebben wij onder meer onze missie herijkt:
Wij begeleiden jongeren in hun ontplooiing tot zelfbewuste, zelfredzame en verantwoordelijke volwassenen die zich blijven ontwikkelen.
Met vertrouwen in zichzelf, anderen en de toekomst vinden zij een bij hen passende plaats in de maatschappij.
Naar aanleiding van deze missie zijn thema’s geformuleerd die aan de hand van de gekozen onderzoeksvragen door het Pleysier College Westerbeek in de praktijk vormgegeven worden.
Schoolplan
In dit schoolplan staan de keuzes beschreven die Pleysier College Westerbeek heeft gemaakt voor de beleidsperiode 2023-2027 en is tot stand gekomen middels gesprekken binnen alle geledingen van de school. Op basis van evaluaties is vastgesteld wat er goed gaat en wat de ontwikkelpunten voor de komende periode moeten zijn. Naar aanleiding van deze uitkomsten is de keus gemaakt voor een aantal onderzoeksvragen waar onderzoeksgroepen zich op gaan richten en in de komende periode antwoord op geven.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Schoolgids Pleysier College
Onze Schoolgids algemene deel geeft leerlingen, ouders en anderen algemene informatie over de organisatie en werkwijze van Pleysier College Westerbeek.
In de Schoolgids Pleysier College Westerbeek vindt u o.a. meer specifieke informatie over regels en afspraken die dit schooljaar gelden op onze school.
Daarnaast kunt u via de link PCW praktische schoolgids 2022-2023 de informatie lezen welke geldt voor dit lopende schooljaar.
Profielen vakken
Infomatie over de vakken die wij aanbieden in de onderbouw (eerste tot en met derde leerjaar) vindt u in het bestand ‘Overzicht vakken per leerjaar 2024-2025’.
De derdejaarsleerlingen kiezen dit jaar in welk profiel zij verder willen studeren. Welke profielen dat zijn op mavo-, havo- en vwo-niveau, kunt u lezen in de onderstaande formulieren.
Privacy
Onze school maakt steeds meer en beter gebruik van digitale verwerking van persoonsgegevens. Daardoor neemt ook het aantal persoonsgegevens dat verwerkt wordt toe en brengt de afhankelijkheid van ICT nieuwe risico’s met zich mee. Het beschermen van de persoonsgegevens van leerlingen, ouders en medewerkers en daarmee het waarborgen van de privacy, wordt daarom steeds belangrijker.
Pleysier College heeft een en ander conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vastgelegd in beleid en reglementen. Nadere informatie vindt u hier op de website.
Als u vragen heeft, kunt u altijd terecht bij de directeur.
Medezeggenschap
Personeel en ouders van leerlingen van het Pleysier College kunnen invloed uitoefenen op een aantal beleidsmatige zaken van de school via de Medezeggenschapsraad (MR). Als gelijkwaardige gesprekspartner van het College van Bestuur heeft de MR op een aantal terreinen advies- dan wel instemmingsrecht, zoals regelgeving op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn, het schoolplan, en andere zaken zoals omschreven in de Wet Medezeggenschap Scholen. Tevens is de MR een waardevolle bron van informatie voor de Raad van Toezicht. Individuele zaken worden niet door de MR behandeld. Zie hier voor nadere informatie.
Met ingang van schooljaar 2012-2013 is de structuur van de medezeggenschap aangepast. De medezeggenschap is voor een groot deel op niveau van de werkeenheid gelegd middels de inrichting van deelraden. Ook het Pleysier College Westerbeek kent een Deelraad. Hierdoor staat de medezeggenschap dichter bij de werkvloer.
Deze decentralisatie komt voort uit het voortdurende proces van professionalisatie, dat de school kenmerkt. De Deelraad werkt samen met de MR, die op stichtingsniveau de belangen behartigt van kinderen en personeel. De Deelraad vertegenwoordigt ouders, leerlingen en personeel.
Schoolondersteuningsprofiel
Ons schoolondersteuningsprofiel (sop) legt de focus op de gespecialiseerde dieptezorg die in de huidige situatie door Pleysier College Westerbeek geboden wordt. Waar mogelijk zijn grenzen, mogelijkheden en ambities in het kader van Passend Onderwijs beschreven.
Bevorderingsrichtlijnen & Slaagregeling
In het onderstaande document kunt u onze richtlijnen lezen aangaande de bevordering naar een volgend leerjaar.
Onze leerlingen nemen deel aan het Staatsexamen. Daarom is in dit document ook de slagingsregeling opgesteld door het College van Toetsing en Examens (CvtE), opgenomen.
Plaatsingsruimte
Pleysier College heeft 5 scholen waarvan op 4 scholen leerlingen geplaatst kunnen worden op grond van een geldige toelaatbaarheidsverklaring. Voor elke school geven we op de website aan wat de maximale capaciteit is en welke ruimte er eventueel is voor nieuwe leerlingen.
Van de beschikbare plaatsen voor de Pleysier Colleges staat hier een overzicht.
TOA Toets
We werken naast de CITO toetsen, met methode onafhankelijke toetsing van TOA. Deze methode van toetsing is volledig webbased en geeft geautomatiseerd direct de scores weer in referentieniveaus.
Vertrouwenspersoon
Over beslissingen of gedrag van personeel of bestuur kan een leerling, ouder of personeelslid een klacht indienen bij een klachtencommissie.
Een klacht kan bijvoorbeeld betrekking hebben op discriminatie, seksuele intimidatie, het nalaten van wenselijk gedrag of het niet nemen van een beslissing.
Het Pleysier College heeft een klachtenregeling opgesteld. Deze regeling en de contactpersoon voor Westerbeek kunt u hier vinden.
Regels & Protocollen
Zoals iedere organisatie heeft ook Pleysier College een aantal algemeen geldende regels en protocollen.
Pleysier College Westerbeek heeft ook nog enkele locatiespecifieke, zoals School- en huisregels. Via onderstaande button vindt u meer informatie.
Veiligheid
Veiligheid voor leerlingen en medewerkers in en rond de school is een zaak van groot belang. Het Pleysier College heeft daarom een uitgebreid veiligheidsbeleid.
Onze locatie PCWesterbeek aan de Asmansweg heeft in 2019 opnieuw het schoolveiligheidscertificaat van de gemeente Den Haag verkregen. Deze wordt in het schooljaar 2019-2020 naar verwachting ook toegekend aan onze dependance aan de Kootwijkstraat.
Veiligheidsbeleid
- Pleysier College Westerbeek heeft samen met de politie Haaglanden, het Openbaar Ministerie en de gemeente Den Haag een schoolveiligheidsconvenant ondertekend. Doel is te zorgen voor een zo veilig mogelijke schoolgang van onze leerlingen en ons personeel.
- PC Westerbeek Asmansweg werkt samen met politiebureau Segbroek.Bureau Segbroek heeft twee wijkagenten waar wij contact mee op kunnen nemen als we daar aanleiding toe zien.Onze dependance aan de Kootwijkstraat is een samenwerking aangegaan met politiebureau Zuiderpark. Dit bureau heeft drie wijkagenten. Mocht u contact willen opnemen met één van de wijkagenten, dan kan dat desgewenst via ons. Ook kunt u zelf via tel. 0900-8844, vragen of één van de wijkagenten contact met u opneemt.
- School en politie hanteren het principe van de actieve wederkerigheid: hoe meer de school aan veiligheid doet, hoe meer de school van de politie kan verwachten.
- De school beschikt over een veiligheidscoördinator die zowel intern als extern als aanspreekpunt geldt.
- De school houdt een actuele incidentenregistratie bij.
- De school doet al het mogelijke om de veiligheid van medewerkers, leerlingen en bezoekers te waarborgen: er vindt minstens eenmaal per schooljaar een ontruimingsoefening plaats, er zijn heldere aanwijsborden in de school. Wij beschikken over voldoende BHV-ers, We hebben procedures rond het bewaren van medicatie op verzoek van ouders. Wij hebben een anti-pestcoördinator, een vertrouwenscontactpersoon en een externe vertrouwenspersoon. We beschikken over een AED. Er is een registratiesysteem. Er is regelmatig overleg met de betrokkenen als ook met de directie.
- Het opstellen en uitvoeren van een harde en een zachte risico-inventarisatie (RI&E), welke organisatie breed plaats vindt. Ons college wordt hierbij uitvoerig gemonitord. In het schooljaar 2019-2020 moet de RI&E opnieuw door een externe deskundige worden goedgekeurd.
- De school hanteert sinds 1 januari 2012 een Meldcode welke aangeeft hoe te handelen bij signalering of vermoeden van kindermishandeling en/of huiselijk geweld.
Werkwijze
Werkwijze
De werkwijze van Pleysier College Westerbeek wordt bepaald door de aard van de doelgroep en de specifieke pedagogische aanpak en zorg die daarbij passen.
Uitstroomprofielen
Het ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief is in ons centrale uitstroomprofiel vervolgonderwijs een zaak van belang. De leerling staat voor de keuze van een vervolgopleiding die past bij zijn wensen, mogelijkheden en beschikbare ondersteuning.
Uitstroombegeleiding
Onze uitstroomcoördinator heeft diverse instrumenten tot zijn/haar beschikking om de leerling inzicht te geven in zijn/haar mogelijkheden.
• Het maken van de Icares Professional beroepen interessetest. Deze test wordt aangeboden door het expertisecentrum van Handicap + Studie. De school heeft hiervoor een licentieabonnement. De Icares Professional-test geeft tevens een indicatie of een beperking van een leerling logischerwijs problemen kan opleveren bij het uitvoeren van het gewenste beroep. Te denken valt dan aan een eigenschap als autisme of ADHD.
• Daarnaast geeft Icares Professional een Sectorale Interessescan. Hierin worden de gegeven antwoorden vertaald in bijvoorbeeld sectoren als administratie/ economie of automatisering/ wiskundig of laboratorium/ chemie.
• Het voeren van een individueel gesprek met de leerling. Hierin komen de eigen ideeën en wensen ter sprake, evenals de resultaten voor schoolvakken. Ook reageert de leerling op de uitslag van de Icares Professionaltest en worden de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden besproken van een gegeven opleiding.
• Het raadplegen van de informatie op de internetsite van de opleiding over een gekozen richting op het mbo, het hbo of de universiteit.
• Het bezoeken van een open dag van een opleiding waarin de leerling is geïnteresseerd.
• De uitstroomcoördinator streeft er daarom naar samen met de leerlingen te zorgen voor een warme aansluiting met de nieuwe opleiding. Wanneer de leerling een definitieve opleidingskeuze heeft gemaakt, kan een afspraak worden gemaakt met de studentenbegeleiding van de opleiding of faculteit.
• Traject aanmelden mbo (ROC) behoort tot de mogelijkheden.
• De school werkt actief mee in VOROC van Spirit 4 you.
Pedagogisch beleid
Het Pleysier College Westerbeek werkt vanuit het koersplan zoals dat door het Pleysier College zijn geformuleerd. Door deze missie en visie naar onze locatieambitie te vertalen ontstaan teamstatements die een beschrijving zijn van de huidige situatie (waar we voor staan) en onze toekomst weergeven (waar we voor gaan).
Waar we voor staan
Wij staan voor een veilige en gestructureerde school waar onze leerlingen kunnen zijn wie ze zijn op basis van gelijkwaardigheid. Zij kunnen hun sterke kanten ontdekken en hun cognitieve en sociale capaciteiten ontwikkelen. We bieden handvatten voor een vervolgopleiding. Ons streven is dat zij het dagelijks leven gaan begrijpen en gelukkige deelnemers zijn van onze maatschappij.
Waar we voor gaan
Een school die in toenemende mate gevormd wordt door samenwerkende competente professionals, waar vertrouwen floreert en waar ruimte is voor een ieder om te leren. De school kenmerkt zich door een warme en informele sfeer voor medewerkers, leerlingen en hun ouders. Wij zijn flexibel en anticiperen op veranderingen. Onze specialisatie wordt verder ontwikkeld. Wij maken succeservaringen voor onze leerlingen mogelijk.
Strategieën
De volgende strategieën worden door het Pleysier College Westerbeek toegepast in de begeleiding van de leerlingen met autisme:
• Positief benoemen van gewenst gedrag
• Structuur en voorspelbaarheid bieden
• Algemene regels aangeven en individuele afspraken maken
• Oefenen van sociale vaardigheden tijdens de schooldag
• Emotionele ondersteuning
• Inzicht geven in eigen handelen
De nadruk bij het handelen met leerlingen met autisme in school, wordt gelegd op de volgende orthopedagogische doelen:
• Zelfstandig kunnen uitvoeren van schoolse taken
• Vergroten van de cognitieve competenties
• Vergroten van de leercompetentie
• Bevorderen van de communicatieve competenties
• Bevorderen van de sociale omgang met leeftijdsgenoten
• Leren hanteren van specifieke belangstellingen en fixaties
Zorgstructuur & LVS
Leerlingen met autisme zijn gebaat bij structuur en emotionele ondersteuning (Evert Scholte, ‘Kinderen met autisme in het speciaal onderwijs’ een empirisch onderzoek). Structuurverlenende aanpak kan over de periode van een jaar bijdragen tot verzachting van de autisme problematiek. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat deze aanpak ook kan leiden tot een vermindering van leerachterstanden bij rekenen en taal.
Door een beperkt inlevingsvermogen zijn sommige leerlingen met autisme geneigd tot extreem gedrag. Ernstige ordeverstoringen kunnen hiervan het gevolg zijn. Niet zelden slaat het gedrag over op andere leerlingen. Door een leerling de gelegenheid te geven om zich te herstellen en niet op de inhoud van de verstoring in te gaan, kan vaak de rust weer worden hersteld. De benadering staat bekend als de-escalatie.
Aanpassingen
Leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum zijn vaak gebaat bij specifieke aanpassingen. Deze vormen van passend onderwijs worden door de school worden ingezet in voorkomende gevallen:
Aanpassingen in de omgeving:
• Vaste plek in elk lokaal
• Mag met koptelefoon op werken
• Mag de les kort verlaten om even tot rust te komen
Aanpassingen in de tijd:
• Aanvullend(e) vak(ken)
• Volgt bepaald vak niet
• Krijgt verlenging van tijd bij toetsen en examen
Informeren van de omgeving:
• Er is uitleg over de problemen gegeven aan de klas
• Er is uitleg over de problemen gegeven aan de docenten
• Er zijn handelingsadviezen aan docenten uitgedeeld
• Docenten zijn geschoold in de problematiek
• Er wordt externe deskundigheid bij betrokken
Aanpassingen in de didactiek:
• Leerling maakt gebruik van laptop (eigen of van school)
• Leerling maakt gebruik van een dyslexie programma
• Leerling maakt gebruik van een daisy speler
• Extra individuele instructie gegeven
• Individueel gecontroleerd
• Gebruik gemaakt van een schema
• Gebruik gemaakt van aangepaste agenda’s
• Gebruik gemaakt van pictogrammen
Aanpassingen in de pedagogische aanpak:
• De leerling wordt bij afdwalen specifiek bij de les betrokken
• De naam van de leerling wordt genoemd (i.p.v. gebruik van ‘je/ jullie’)
• Complimenten en positieve aandacht worden gegeven
• Concrete feedback volgt snel op het gedrag
• Taken worden klein/eenvoudig gemaakt zodat de leerling succeservaringen kan opdoen.
Interventie
Bij wie moet u als ouder/voogd/zorgverlener zijn bij welke interventies:
Interventie: Medicatie
Wie: Medicus als Kinder&Jeugd Psychiater
Interventie: Training (Sociale vaardigheden, studievaardigheden)
binnen de school
Wie: Mentor / (ortho-) pedagoog
Interventie: Training (Sociale vaardigheden, agressie-regulatie, Cognitieve Gedrags Therapie, pubercursus, psycho-educatie) buiten de school, in groepsverband of individueel
Wie: Centrum Autisme, de Jutters, Curium of anders
Interventie: Bekrachtiging door middel van complimenten
en korte gesprekjes om te oefenen
Wie: De vakdocent en mentor
Interventie: Individuele begeleiding a.d.h.v. methode
Wie: Mentor of gedragswetenschapper
Interventie: Individuele begeleiding gericht op: o.a. handschrift, lees- en spellingsproblemen, dyslexie, concentratie, huiswerk plannen, werkstukken maken, organiseren
Wie: Remedial Teacher
Interventie: Individuele begeleiding gericht op: o.a. handschrift, lees- en spellingsproblemen, dyslexie, concentratie, huiswerk plannen, werkstukken maken, organiseren
Wie: Remedial Teacher
Surveillances en Beheer
Pauzes, beheer en surveillances worden vanuit een pedagogische invalshoek vorm gegeven. Pauzegedrag van de leerlingen wordt door gedragswetenschappers geobserveerd en in individuele gevallen in wenselijke richting gestuurd.
Kenmerkend voor de pauzes:
• Speciale pauzeregels, nadrukkelijk aanwezig op borden;
• Kantine geopend met drank en voedsel;
• Kranten aanwezig;
• Voldoende zitmeubilair;
• Diverse gescheiden pauzegedeelten;
• Surveillances op rooster uitgevoerd door alle medewerkers.
Beheer is het georganiseerd uitvoeren van de opvang en begeleiding van leerlingen die tijdelijk buiten het groepsproces zijn geplaats. Dit is een ingeroosterde activiteit onder leiding van een speciale medewerker. Het beheer is aan protocol onderhevig.
Zorgstructuur
Het Westerbeek College hanteert een leerlingzorgstructuur die stapsgewijs de ontwikkeling van een leerling in beeld brengt. Zie het Schoolondersteuningsprofiel (SOP)