Ontwikkelsperpectief
Uw kind leert op het Pleysier College Westerbeek.
Hiernaast vindt u specifieke informatie over ons (vraaggestuurde) aanbod, oudercontacten, verzuimprotocol, meldcode, etc.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Voor iedere leerling stelt het bevoegd gezag binnen 6 weken na plaatsing een ontwikkelingsperspectief (OPP) vast na advies van de Commissie van Begeleiding en nadat op overeenstemming gericht overleg met de ouders is gevoerd.
In het ontwikkelingsperspectief nemen we op:
- De te verwachten uitstroombestemming van de leerling
- Het te verwachten eindniveau. Het eindniveau staat in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden
- De leerroute die de school, binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs, met de leerling volgt om het eindniveau te bereiken.
Vervolg
Het ontwikkelingsperspectief speelt een centrale rol in het cyclisch proces van planmatig handelen bij het onderwijs. Gedurende het onderwijstraject worden concrete doelen gesteld en wordt de ontwikkeling van de leerling nauwkeurig gevolgd met behulp van voortgangsregistratie.
Ten minste één keer per jaar evalueren we met de ouders en de leerling het ontwikkelingsperspectief. Op basis van deze evaluatie treffen we, als dit nodig is, extra maatregelen om de leerling op koers richting uitstroombestemming te houden. Soms kan het nodig zijn om het ontwikkelingsperspectief bij te stellen als de leerling een andere ontwikkeling doormaakt dan we aan het begin van de schoolperiode hadden verwacht.
Onderbouwing
Bij het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief formuleert de school een duidelijke onderbouwing. De onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief bevat de samenhangende argumenten die relevant zijn voor het onderwijs en die daarmee de keuze voor de uitstroombestemming onderbouwen. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden van de leerling in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden.
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Het onderwijs en de leerlingenzorg
De afzonderlijke scholen van het Pleysier College hebben zowel overeenkomsten als verschillen. De gebouwen hebben allemaal een eigen sfeer en zijn qua leeromgeving verschillend ingericht. We willen graag dat leerlingen zich prettig voelen en daarom kijken we goed naar wat bij welke leerlinggroep past. Ook het onderwijsaanbod kan daarom per school verschillen.
We hebben echter wel gemeenschappelijke afspraken over de basiskwaliteit van het onderwijs, de benadering van leerlingen en de leerlingenzorg. Daardoor zijn er overeenkomsten in de wijze waarop wij met onze leerlingen omgaan: de orthodidactische en orthopedagogische benadering.
Verzuimprotocol Pleysier College Westerbeek
Het Pleysier College Westerbeek handelt bij verzuim volgens het Gemeentelijk Protocol Schoolverzuim. Andere gemeenten hebben soortgelijke protocollen.
Het afwezig melden, om welke reden dan ook, moet door ouders(-s) of verzorger(-s) gebeuren, bij voorkeur via mail en voor 8.30 op de dag van absentie.
Ons adres: absenties.westerbeek@pleysier.nl Leerlingen die18 jaar of ouder zijn, kunnen zelf de melding doen, tenzij anders afgesproken.
Ziekmeldingen moet u iedere ziektedag opnieuw doorgeven, tenzij anders afgesproken met de driehoek (=mentor, coördinator leerlingzaken en gedragswetenschapper).
Bent u niet in de gelegenheid om te mailen, dan kunt u tussen 8.00 uur en 8.30 uur bellen naar de administratie van de school op 070-3150050.
Somtoday
Het Pleysier College Westerbeek maakt gebruik van het softwarepakket Somtoday. Als ouder/verzorger kunt u inloggen in Somtoday om cijfers en verzuimstatistieken van uw kind/pupil in te zien.
Inloggen op Somtoday kunt u vanaf elke pagina via de knop “Inloggen” in de rechterbovenhoek.
Ouderbijdrage
Voor de extra activiteiten die wij voor de leerlingen organiseren, vragen wij de ouders een vrijwillige bijdrage. In de eerste maanden van het schooljaar ontvangen de ouders hierover een brief. Hierin wordt ook aangegeven waar de school deze bijdrage aan gaat besteden.
Oudercontacten
Oudercontacten
Goed contact met ouders/verzorgers is van belang om de thuis- en schoolsituatie op elkaar af te stemmen. Elk jaar maken de ouders van de leerlingen kennis met de mentor van hun kind in het overdrachtsgesprek aan het begin van het nieuwe schooljaar. Afgesproken wordt hoe en hoe vaak zij in het schooljaar contact met elkaar zullen onderhouden.
Op weg naar zelfstandigheid
Wanneer uw zoon of dochter naar de middelbare school gaat, verandert er het een en ander. De contactmomenten met de docenten zijn heel anders dan op een basisschool. Even binnenlopen bij de leerkracht is ineens niet meer gebruikelijk.
Bij de ontwikkeling van elke jongere hoort dat er meer afstand gaat ontstaan tussen hem en de ouder. Iedere ouder wil immers dat zijn zoon of dochter uiteindelijk autonoom kan functioneren. Wanneer een leerling eenmaal de overstap naar de middelbare school heeft gemaakt, dan heeft hij nog respectievelijk 4 (vmbo), 5 (havo) of 6 (vwo) jaar tot hij moet overstappen naar een opleiding waarin weinig of zelfs geen rekening meer wordt gehouden met de specifieke problematiek van uw kind. Hij moet dan zelfstandig kunnen studeren, samenwerken en voor zichzelf opkomen.
Onze school biedt een oefenterrein om deze vaardigheden aan te leren. Maar om optimaal resultaat te krijgen, is samenwerking met u een vereiste. Vaak zal uw kind , wanneer het op school een probleem ervaart, dit aan u laten weten of u merkt zelf aan uw kind dat het ergens mee zit en u weet dat bespreekbaar te maken. Vervolgens kunt u proberen dit voor uw kind op te lossen, door contact te zoeken met school. Uw kind is er echter meer bij gebaat wanneer u het helpt en stimuleert om zèlf problemen aan te pakken. U kunt ter ondersteuning de mentor een e-mail sturen zodat deze op de hoogte is en de leerling eventueel kan aanmoedigen het probleem te bespreken.
Evaluaties
Bij plaatsing van een leerling zijn de gegevens uit het dossier en van de intake met de leerling, door de gedragswetenschapper(-s) van de Commissie van Begeleiding ( C.v.Beg.) samengebracht in een Ontwikkelperspectiefplan (OPP). Twee keer per jaar wordt er een evaluatiegesprek gepland. De overige drie periodes kunt op eigen verzoek of dat van de mentor ook een gesprek aanvragen. U kunt dan het OPP en de lopende zaken met de mentor bespreken. Mochten er in de periode tussen de evaluaties dringende zaken zijn, dan is de mentor de eerst aangewezen persoon om contact mee op te nemen. Hij of zij is het meest op de hoogte van de ontwikkeling van uw kind.
Mocht u er met de mentor niet uit komen, dan kunt u de unitcoördinator benaderen. In het geval dat ook deze persoon geen oplossing kan bieden, wendt u zich tot de adjunct- directeur of de directeur. Maakt u zich zorgen om de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u ook een gesprek aanvragen met een van onze gedragsdeskundigen of de maatschappelijk deskundige. U kunt ervan verzekerd zijn dat indien wij ons zorgen maken over de ontwikkeling van uw kind, wij u zullen uitnodigen voor een gesprek.
Het is uiteraard ook mogelijk om vakinhoudelijke vragen te stellen. U kunt de vragen aan de mentor stellen, deze zullen vervolgens aan de vakdocent worden voorgelegd of in een vergadering worden besproken. Contacten lopen bij voorkeur niet rechtsreeks met de vakdocent. Realiseert u zich dat lesgeven de primaire taak is van docenten. Alle tijd die zij aan individuele vragen, opmerkingen en problemen moeten geven, gaat ten koste van hun voornaamste bezigheid: het begeleiden van de leerlingen.
Het Pleysier College heeft een MR en de diverse locaties hebben een deelraad. De MR behartigt de belangen van kinderen en personeel op stichtingsniveau. De deelraad vertegenwoordigt ouders, leerlingen en personeel van de betreffende locatie. U kunt uw vragen ook bij hen neerleggen als het gaat om een breder probleem of suggestie voor algemene verbetering dat niet alleen uw kind betreft. U kunt in dit geval een e-mail sturen naar westerbeek@pleysier.nl met als onderwerp ‘contact MR’.