Pleysier College Oosterbeek
Onze leerlingen zijn afkomstig uit Den Haag en regio. Wij bieden onderwijs en begeleiding aan maximaal 170 leerlingen. Dat doen we met trots en passie. De leerlingen hebben baat bij programma’s op maat.
Leerniveaus, ambities en mogelijkheden van de leerlingen variëren en daarmee ook hun ontwikkelingsperspectief en het daar aan gekoppelde onderwijsprogramma. Onze docenten en ondersteunende medewerkers gaan graag met onze leerlingen aan de slag om het optimale uit iedere leerling te halen!
Werken aan talenten
Het geboden onderwijsprogramma bestaat uit onderwijs, persoonlijke vorming en oriëntatie op arbeid en maatschappij. Het werken aan talenten en het vergroten van vaardigheden is uitgangspunt.
Er wordt met de leerlingen toegewerkt naar het behalen van een diploma. Ons uitgangspunt is dan ook het verzorgen van diplomagericht onderwijs. Binnen dit uitgangspunt wordt zo goed mogelijk aangesloten op de onderwijsbehoeftes van de leerling. Er wordt zoveel mogelijk gedifferentieerd gewerkt vanuit de mogelijkheden en beperkingen van leerlingen op het gebied van de leerontwikkeling en het sociaal emotioneel functioneren.
Diploma en uitstroom
Leerlingen in de leerroute vmbo-tl kunnen een diploma halen door middel van staatsexamens. Tevens bieden we voor leerlingen in een vmbo basis of kader leerroute een examenprogramma voor de sector Zorg en Welzijn.
Als het behalen van een vmbo diploma niet haalbaar is, bestaat de mogelijkheid om IVIO certificaten te behalen.
Ieder jaar wordt beoordeeld of een leerling nog aangewezen is op voortgezet speciaal onderwijs of terug geschakeld kan worden naar het reguliere onderwijs.
De meeste leerlingen stromen uit naar een middelbare beroepsopleiding (MBO).
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Schoolplan 2023-2027
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Missie
In het voorjaar van 2023 hebben alle medewerkers van het gehele Pleysier College gewerkt aan een koersplan 2023-2027. In deze bijeenkomsten hebben wij onder meer onze missie herijkt:
Wij begeleiden jongeren in hun ontplooiing tot zelfbewuste, zelfredzame en verantwoordelijke volwassenen die zich blijven ontwikkelen.
Met vertrouwen in zichzelf, anderen en de toekomst vinden zij een bij hen passende plaats in de maatschappij.
Naar aanleiding van deze missie zijn thema’s geformuleerd die aan de hand van de gekozen onderzoeksvragen door het Pleysier College Delft in de praktijk vormgegeven worden.
Schoolplan
In dit schoolplan staan de keuzes beschreven die Pleysier College Oosterbeek heeft gemaakt voor de beleidsperiode 2023-2027 en is tot stand gekomen middels gesprekken binnen alle geledingen van de school. Op basis van evaluaties is vastgesteld wat er goed gaat en wat de ontwikkelpunten voor de komende periode moeten zijn. Naar aanleiding van deze uitkomsten is de keus gemaakt voor een aantal onderzoeksvragen waar onderzoeksgroepen zich op gaan richten en in de komende periode antwoord op geven.
Schoolgids Pleysier College
Onze schoolgids geeft leerlingen, ouders en anderen informatie over het Pleysier College in het algemeen en over Pleysier College Oosterbeek in het bijzonder.
Plaatsingsruimte
Pleysier College heeft 5 scholen waarvan op 4 scholen leerlingen geplaatst kunnen worden op grond van een geldige toelaatbaarheidsverklaring. Voor elke school geven we op de website aan wat de maximale capaciteit is en welke ruimte er eventueel is voor nieuwe leerlingen.
Van de beschikbare plaatsen voor de Pleysier Colleges staat hier een overzicht.
Medezeggenschap
Medezeggenschap wordt binnen het Pleysier College in een mede-zeggenschapsraad (MR) gerealiseerd.
De MR heeft tot taak om het beleid van het College van Bestuur en het beleid van de verschillende scholen kritisch te volgen en doet dit door middel van het uitoefenen van zijn advies- en instemmingsbevoegdheden.
In de MR hebben vertegenwoordigers van de verschillende scholen zitting.
Zie hier voor nadere informatie.
Kwaliteitszorg
De zorg voor kwaliteit van ons werk is een taak voor iedereen in onze schoolorganisatie. Of het nu gaat om lesgeven, om ondersteuning of om leidinggeven.
De zorg voor kwaliteit
We werken systematisch aan de kwaliteit door plannen te maken en daarna te bekijken wat ervan terecht is gekomen. Voor de onderwerpen die minder goed zijn verlopen maken we verbeterplannen. We zijn ook geïnteresseerd in wat ouders en andere betrokkenen bij onze school vinden van de kwaliteit van ons werk.
Onze school stelt zich voortdurend de volgende vragen:
- Doen wij de goede dingen? Sluit wat we doen aan bij ons koersplan en wettelijke kaders?
- Doen wij de dingen goed? Geven we uitvoering aan onze gestelde doelen?
- Hoe weten we dat? Dit checken we door zelfevaluaties.
- Vinden anderen dat ook? Dit checken we door tevredenheidmetingen bij ouders, leerlingen, teamleden en onze partners/stakeholders.
- Wat doen we met die informatie? Wij gebruiken de informatie om waar nodig de kwaliteit van onze school te verbeteren.
Door systematisch na te gaan of de gewenste effecten en resultaten behaald zijn, wordt het mogelijk het beleid waar nodig bij te sturen.
Schoolondersteuningsprofiel
Ons schoolondersteuningsprofiel (sop) legt de focus op de gespecialiseerde dieptezorg die in de huidige situatie door Pleysier College Oosterbeek geboden wordt. Waar mogelijk zijn grenzen, mogelijkheden en ambities in het kader van Passend Onderwijs beschreven.
Vertrouwenspersoon
Over beslissingen of gedrag van personeel of bestuur kan een leerling, ouder of personeelslid een klacht indienen bij een klachtencommissie.
Een klacht kan bijvoorbeeld betrekking hebben op discriminatie, seksuele intimidatie, het nalaten van wenselijk gedrag of het niet nemen van een beslissing.
Het Pleysier College heeft een klachtenregeling opgesteld. Deze regeling en de contactpersoon voor locatie Oosterbeek kunt u hier vinden.
Regels en protocollen
Voor een veilige en gezellige school moeten we met elkaar zorgen. Daarom hebben we een aantal regels afgesproken. De leerling en zijn ouder(s) ondertekenen een verklaring kennis te hebben genomen van de schoolregels , huisregels en computerregels en te weten wat er van hen verwacht wordt.
Zoals iedere organisatie heeft ook Pleysier College een aantal algemeen geldende regels en protocollen.
Veiligheid
Onze school hecht grote waarde aan een veilige leer- en werkomgeving. Een gedragscode voor teamleden en leerlingen, geënt op de missie van het Pleysier College, vormt samen met het pedagogisch en didactisch klimaat een belangrijke basis voor de veiligheid.
Onze gedragscode
- Wij respecteren elkaar
- Wij kunnen elkaar vertrouwen
- Wij zorgen voor een veilige (leer)omgeving
- Wij delen onze expertise met elkaar
- Wij maken waar wat wij beloven
Op onze school is een uitgebreid veiligheidsplan aanwezig. Hierin staan alle gemaakte afspraken en protocollen rond veiligheid. De veiligheid binnen en rondom de school staat regelmatig op onze overlegagenda.
Belangrijke onderdelen van dit Veiligheidsplan zijn o.a.
- Bedrijfshulpverlening (BHV)
- Protocollen hoe om te gaan met geweld, pesten, seksuele intimidatie, drugs en alcohol
- Registratie van incidenten
- Gemaakte afspraken met Politie Haaglanden en onze wijkagent.
Wij werken met pedagogische conciërges en een veiligheidscoördinator. Deze collega’s hebben een centrale plek binnen de school. Zij zijn de bakens van de leerling maar ook van de docenten.
De school heeft een nauwe samenwerking met de wijkagent en het politiebureau Heemstraat. Op gezette tijden doen we – samen met de politie – een lockercontrole. We willen immers allemaal dat onze school een veilige school is!
Werkwijze
Werkwijze
Onze leerlingen zijn afkomstig uit Den Haag en regio. Wij bieden onderwijs en begeleiding aan ongeveer 150 leerlingen. Leerniveaus, ambities en mogelijkheden van de leerlingen variëren en daarmee ook hun ontwikkelingsperspectief en het daar aan gekoppelde onderwijsprogramma.
Vervolg
Onze doelgroep bestaat uit leerlingen van 12 tot 20 jaar met een moeilijk lerend of VMBO leerniveau, die aangewezen zijn op een orthopedagogische en orthodidactische aanpak. De leerlingen werken via een praktisch en theoretisch programma aan verbetering van gedrag, zelfredzaamheid, kennis en vaardigheden. De voor de leerling geformuleerde leer- en ontwikkeldoelen zijn gericht op een optimale uitstroom en deelname aan de maatschappij.
Voor elke leerling wordt een programma op maat samengesteld. De leerling heeft de mogelijkheid zich te kwalificeren door middel van het Entree-diploma (mbo-diploma op niveau 1), het vmbo-diploma basis en het vmbo-diploma kader (profiel Economie & Ondernemen) en in schooljaar 2022-2023 verwachten we de eerste vmbo-t diploma’s.
De school is dusdanig ingericht dat voor de leerlingen kleinschaligheid en veiligheid gerealiseerd wordt door het scheiden van de verschillende leerlinggroepen door
- gebruik te maken van twee ingangen, kantines en schoolpleinen
- verschillende begin- en eindtijden te hanteren.
Leerstromen
Leerlingen, die onze school verlaten, stromen uit naar:
1. Vervolgonderwijs, het middelbaar beroeps onderwijs (MBO), met als doel een een startkwalificatie te behalen.
2. Werk: regulier werk, werk met ondersteuning of werk binnen een sociale werkvoorziening.
Uitstroomprofielen
Binnen onze twee afdelingen bieden we twee uitstroomprofielen aan:
- Arbeid: gericht op loonvormende arbeid (inclusief werk met ondersteuning vanuit de Wajong/gesubsidieerd werk)
- Vervolgonderwijs: gericht op het behalen van een startkwalificatie (vanaf MBO niveau 2)
Kerndoelen
Voor deze twee uitstroomprofielen zijn kerndoelen vastgesteld. Deze kerndoelen omschrijven op hoofdlijnen het onderwijsaanbod van de school en omschrijven daarmee onze inspanningsverplichting.
Voor de leerlingen zijn deze kerndoelen echter streefdoelen, want kerndoelen doen geen uitspraak over een niveau-aanduiding en ze gelden dus niet als eindtermen, waaraan een leerling moet voldoen. Bij taal en rekenen zijn we wel verplicht te beschrijven wat de opbrengst is in relatie tot de referentieniveaus.
Het niveau van beheersing en de mate van zelfstandigheid die bij bepaalde kerndoelen kunnen worden bereikt en de mate van ondersteuning die daarbij nodig is, kan per individuele leerling verschillen.
Naast de kerndoelen voor het voorgezet onderwijs werken we met de leerlingen aan de leergebiedoverstijgende kerndoelen:
- leren leren
- leren taken uitvoeren
- leren functioneren in sociale situaties
- ontwikkelen van een passend toekomstperspectief.
Deze leergebiedoverstijgende vaardigheden komen voortdurend aan bod.
Het accent ligt hierbij op een brede ontwikkeling. Er is aandacht voor het doelgericht, planmatig en methodisch leren leren en werken, maar ook voor het ontwikkelen van sociale, communicatieve en emotionele vaardigheden.
Pedagogisch beleid
Vanuit onze visie op opvoeding en de ontwikkeling van kinderen hanteren wij de volgende uitgangspunten als basis voor ons (ortho)pedagogisch handelen. Ons pedagogisch handelen richt zich op een aantal pedagogische kernwaarden en op het creëren van een veilig pedagogisch klimaat. Binnen dit pedagogisch klimaat doen wij recht aan de vier psychologische basisbehoeften (competentie, autonomie, relatie en engagement) en werken wij samen met de leerling, m.b.v. beschermende factoren, aan doelgerichte gedragsverandering.
Zorgstructuur en Leerlingvolgsysteem
De uitgewerkte zorgstructuur is één van de meest centrale beleidsdocumenten binnen onze school, omdat we op basis hiervan onze leerlingzorg gekoppeld aan het onderwijs realiseren.
Arbeidstoeleiding met Europese subsidie
De gemeente Den Haag heeft voor de PrO/vso-scholen, gevestigd in de arbeidsmarktregio Haaglanden, ESF-subsidie aangevraagd onder de projectnaam “Arbeidstoeleiding PRO-vso Haaglanden”. Middels deze ESF-subsidie wil de -coördinerende- gemeente Den Haag faciliteren dat de PrO/vso-scholen extra middelen kunnen investeren in arbeidstoeleiding en duurzame arbeidsinpassing/ -participatie van leerlingen.
Jongeren van PrO/vso-scholen zijn extra kwetsbaar op de arbeidsmarkt. Deze jongeren hebben veelal moeite met het verkrijgen en/of behouden van een baan. Vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) is subsidie beschikbaar gesteld, met als doel het terugdringen van jeugdwerkeloosheid en arbeidsinpassing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Ondanks de stappen die de afgelopen jaren reeds zijn gezet dankzij ESF-subsidie, is het voor jongeren van PrO/vso-scholen nog altijd niet vanzelfsprekend dat zij een plek op de arbeidsmarkt weten te bemachtigen en te behouden. In de Aanpak Jeugdwerkeloosheid Haaglanden ‘Aanvalsplan Jeugdwerkloosheid 2015-2018: Werk maken van Haagse jongeren’ komt naar voren dat verdere financiële ondersteuning voor verbetering van aansluiting met de regionale arbeidsmarkt essentieel blijkt te zijn.
Pleysier College Oosterbeek maakt hier dankbaar gebruik van.