Pleysier College Zefier
Onze leerlingen stromen in vanuit het regulier en speciaal basisonderwijs en vanuit het regulier en speciaal voortgezet onderwijs. Het specifieke karakter van Pleysier College Zefier wordt gekenmerkt door de samenwerking met Youz, een instelling voor geestelijke jeugdgezondheidszorg in Den Haag en omstreken.
Schakelschool
Pleysier College Zefier is vooral een “schakelschool” tussen de stamschool en de uitstroombestemming. Onze leerlingen volgen doorgaans slechts onderwijs op de Zefier voor de duur van hun behandeling bij Youz. De gemiddelde verblijfsduur (behandeltijd) bedraagt acht maanden. Tevens kent de Zefier een schoolfobische doelgroep. Zij staan onder begeleiding van het Schoolfobie programma van Youz.
In overleg met Youz wordt bezien in hoeverre een leerling die in behandeling is, in staat is onderwijs te volgen. De behandelaar bepaalt de belastbaarheid van de leerling en daarmee het aantal lesuren per week per leerling. Deze keuze wordt door de behandelaar schriftelijk vastgelegd.
Na beëindiging van de behandeling worden de leerlingen geschakeld naar een passend vervolgtraject. In een zogenaamd ontwikkelperspectief plan wordt de uitstroombestemming vastgelegd.
Schoolfobie programma
Naast ons reguliere aanbod volgens het (individuele) lesrooster biedt Pleysier College Zefier begeleiding en onderwijs aan schoolangstige jongeren. Hiervoor hebben wij een speciaal ‘reïntegratie-programma’ ontwikkeld in samenwerking met diagnostiek en behandeling door Youz.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Schoolplan 2023-2027
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Missie
In het voorjaar van 2023 hebben alle medewerkers van het gehele Pleysier College gewerkt aan een koersplan 2023-2027. In deze bijeenkomsten hebben wij onder meer onze missie herijkt:
Wij begeleiden jongeren in hun ontplooiing tot zelfbewuste, zelfredzame en verantwoordelijke volwassenen die zich blijven ontwikkelen.
Met vertrouwen in zichzelf, anderen en de toekomst vinden zij een bij hen passende plaats in de maatschappij.
Naar aanleiding van deze missie zijn thema’s geformuleerd die aan de hand van de gekozen onderzoeksvragen door het Pleysier College Zefier in de praktijk vormgegeven worden.
Schoolplan
In dit schoolplan staan de keuzes beschreven die Pleysier College Zefier heeft gemaakt voor de beleidsperiode 2023-2027 en is tot stand gekomen middels gesprekken binnen alle geledingen van de school. Op basis van evaluaties is vastgesteld wat er goed gaat en wat de ontwikkelpunten voor de komende periode moeten zijn. Naar aanleiding van deze uitkomsten is de keus gemaakt voor een aantal onderzoeksvragen waar onderzoeksgroepen zich op gaan richten en in de komende periode antwoord op geven.
Schoolgids Pleysier College
Onze schoolgids geeft leerlingen, ouders en anderen informatie over het Pleysier College in het algemeen en over Pleysier College Zefier in het bijzonder.
Veiligheid
Het Pleysier College heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Voor alle locaties geldt dat er meerdere medewerkers zijn opgeleid tot bedrijfshulpverlener. Voor Pleysier College Zefier geldt dat onze bedrijfshulpverleners samenwerken en oefenen met de bedrijfshulpverleners van Youz omdat we in één gebouw zijn gehuisvest.
Het Pleysier College heeft een veiligheidscoördinator in dienst die de locaties regelmatig bezoekt. Hij ondersteunt de locaties de scholen zo veilig mogelijk te houden en geeft gevraagd en ongevraagd adviezen hieromtrent.
De gemeente Den Haag heeft een schoolveiligheidscertificaat ingesteld voor scholen die aantoonbaar actief zijn op het gebied van veiligheid. In het najaar van 2012 heeft de gemeente Pleysier College Zefier onderworpen aan een uitvoerig veiligheidsonderzoek. Het resultaat hiervan is dat de gemeente Den Haag de Zefier het veiligheidscertificaat heeft toegekend.
Veiligheidsplan
Het Pleysier College Zefier heeft een veiligheidsplan opgesteld. In dit plan zijn allerlei procedures rondom het thema vastgelegd.
Medezeggenschap
Personeel en ouders van leerlingen van het Pleysier College kunnen invloed uitoefenen op een aantal beleidsmatige zaken van de school via de Medezeggenschapsraad (MR). Als gelijkwaardige gesprekspartner van het College van Bestuur heeft de MR op een aantal terreinen advies- dan wel instemmingsrecht, zoals regelgeving op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn, het schoolplan, en andere zaken zoals omschreven in de Wet Medezeggenschap Scholen. Tevens is de MR een waardevolle bron van informatie voor de Raad van Toezicht. Individuele zaken worden niet door de MR behandeld. Zie hier voor nadere informatie.
Met ingang van schooljaar 2012-2013 is de structuur van de Medezeggenschap aangepast. De medezeggenschap is voor een groot deel op niveau van de werkeenheid gelegd middels de inrichting
van deelraden. Ook het Pleysier College Zefier kent een deelraad. De deelraad werkt samen met de MR. De deelraad vertegenwoordigt ouders, leerlingen en personeel. Hierdoor staat de medezeggenschap dichter bij de werkvloer. De DR treedt op als gelijkwaardige gesprekspartner van de locatie directie.
Daarnaast heeft de Zefier ook een leerlingenraad die de directe alledaagse belangen van de leerlingen behartigt.
Schoolondersteuningsprofiel
Ons schoolondersteuningsprofiel (sop) legt de focus op de gespecialiseerde dieptezorg die in de huidige situatie door Pleysier College Delft geboden wordt. Waar mogelijk zijn grenzen, mogelijkheden en ambities in het kader van Passend Onderwijs beschreven.
Vertrouwenspersoon
Over beslissingen of gedrag van personeel of bestuur kan een leerling, ouder of personeelslid een klacht indienen bij een klachtencommissie.
Een klacht kan bijvoorbeeld betrekking hebben op discriminatie, seksuele intimidatie, het nalaten van wenselijk gedrag of het niet nemen van een beslissing.
Het Pleysier College heeft een klachtenregeling opgesteld. Deze regeling en de contactpersoon voor locatie Zefier kunt u hier vinden.
Regels en protocollen
Zoals iedere organisatie heeft ook Pleysier College een aantal algemeen geldende regels en protocollen.
Pleysier College Zefier heeft ook nog enkele locatiespecifieke, zoals School- en huisregels, en ICT. Via onderstaande button vindt u meer informatie.
Privacy
Onze school maakt steeds meer en beter gebruik van digitale verwerking van persoonsgegevens. Daardoor neemt ook het aantal persoonsgegevens dat verwerkt wordt toe en brengt de afhankelijkheid van ICT nieuwe risico’s met zich mee. Het beschermen van de persoonsgegevens van leerlingen, ouders en medewerkers en daarmee het waarborgen van de privacy, wordt daarom steeds belangrijker.
Pleysier College heeft een en ander conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vastgelegd in beleid en reglementen. Nadere informatie vindt u hier op de website.
Als u vragen heeft, kunt u altijd terecht bij de directeur.
Schoolfobie programma
Naast ons reguliere aanbod volgens het (individuele) lesrooster biedt Pleysier College Zefier begeleiding en onderwijs aan schoolangstige jongeren. Hiervoor hebben wij een speciaal ‘reïntegratie-programma’ ontwikkeld in samenwerking met diagnostiek en behandeling door Youz.
Werkwijze
Werkwijze
We streven naar een geïntegreerd aanbod behandeling-school, zorgvraag- school vanuit de visie “één kind, één plan” met als doel het realiseren van een zo optimaal mogelijk onderwijs-zorgaanbod, gericht op de mogelijkheden van de leerling, waarbij het onderwijsaanbod is afgestemd op het uitstroomprofiel van de leerling.
Het onderwijsprogramma richt zich op het aanleren van vaardigheden welke nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren in de maatschappij en het ontdekken van sterke/minder sterke kanten in relatie tot leren en het kunnen functioneren in een schoolse setting. Er is aandacht voor het verminderen en/of wegwerken van hiaten in de leerstof, welke kunnen zijn ontstaan doordat de schoolloopbaan voor kortere of langere tijd gestagneerd is (geweest).
Leerlingen worden geplaatst in de klas passend bij hun uitstroomprofiel.
Kortdurende IVIO-trajecten waarbij de leerlingen op verschillende niveaus certificaten kunnen behalen, behoren tot de mogelijkheden. Leerlingen die vergevorderd zijn met hun behandeling kunnen, indien dit past binnen de richtlijnen van de behandeling, voor een beperkt aantal vakken op VMBO-TL, HAVO en VWO niveau deelcertificaten behalen door deelname aan staatsexamens. Tevens biedt het Pleysier College Zefier leerwerk/stagetrajecten aan.
Doelgroep
De Zefier biedt onderwijs en begeleiding aan leerlingen van 12 t/m 19 jaar. Het leerniveau varieert van VMBO Basis tot en met VWO.
De Zefier biedt onderwijs aan leerlingen met een Jeugdzorg indicatie en/of Cluster-4 indicatie. Ook jongeren die deelnemen aan het schoolfobie-programma ontvangen begeleiding en onderwijs op deze locatie.
Uitstroomprofielen
Het onderwijsaanbod bij het Pleysier College Zefier is gebaseerd op twee uitstroomprofielen te weten:
1. Profiel vervolgonderwijs
Leerlingen in dit uitstroomprofiel worden geacht in staat te zijn een diploma voortgezet onderwijs te behalen of een diploma op niveau MBO 1. Het onderwijs is inhoudelijk geënt op het reguliere onderwijs, zowel in de onderbouw (kerndoelen) als in de bovenbouw (examenprogramma’s). Het behalen van een examen behoort tot de mogelijkheid. Voorop staat een succesvolle doorstroom, naar vervolgonderwijs: VSO, MBO of, in enkele gevallen, op terugstroom naar het reguliere onderwijs.
2. Uitstroomprofiel arbeidsmarkt
Dit profiel is bedoeld voor leerlingen bij wie wordt ingeschat dat zij toelaatbaar zijn naar arbeid. Voor deze leerlingen is een volledig diploma niet haalbaar en is ontwikkeling binnen een onderwijssetting niet passend. Het onderwijs richt zich op brede persoonlijke vorming op competentieontwikkeling rond de gebieden werken, wonen, vrijetijdsbesteding en burgerschap. Leren en oefenen in betekenisvolle, praktische situaties is voor deze leerlingen de meest aangewezen weg. Stages zijn een verplicht onderdeel in dit profiel.
Uitstroommogelijkheden zijn:
1. Continueren van Voortgezet Speciaal Onderwijs, cluster 4.
2. Terugkeren naar het reguliere onderwijs.
3. Instromen bij het MBO (ROC) .
4. Instromen bij de VAVO (voor leerlingen die mogelijkheden hebben om een VMBO-TL, HAVO of VWO diploma te halen en/of reeds in het bezit zijn van deelcertificaten van genoemde opleidingen).
5. Een vorm van arbeid of arbeidsvoorziening door middel van stage/leerwerktrajecten en/of overige projecten in het kader van het toeleiden naar plaatsing op de arbeidsmarkt.
6. Doorstromen naar een school, arbeids-/dagbesteding in combinatie met een beschermde woonvoorziening.
Indien er sprake is van schakeling naar een andere locatie van het Pleysier College is een toelaatbaarheidsverklaring voor cluster 4 onderwijs afgegeven door het samenwerkingsverband noodzakelijk.
Zorgstructuur & LVS
De zorgstructuur van Pleysier College Zefier is uitgewerkt in het “Werkdocument”. Het Werkdocument is het centrale document binnen onze school. We koppelen daarmee de leerlingzorg aan het onderwijs.
Leerlingzorgstructuur
Pleysier College Zefier heeft een Commissie van Begeleiding. De taken en verantwoordelijkheden van de Commissie van Begeleiding zijn in een aparte notitie vastgelegd. Gezien de aard van de leerlingpopulatie is het van belang om met de behandelinstelling en de behandelaars afspraken
te maken over de zorgstructuur. De verantwoordelijkheid voor de behandeling ligt bij Youz, zoals de verantwoordelijkheid voor onderwijs ligt bij Pleysier College Zefier.
Onder verantwoordelijkheid van de Commissie van Begeleiding wordt in een individueel werkplan het onderwijs- en begeleidingsplan vastgelegd. Ook zorgpartner Youz wordt hierbij betrokken. Dit krijgt vooral gestalte in het samen definiëren van doelen voor de jongere betreffende
de pedagogische aanpak in de klas waarbij de onderwijsinstelling en de behandelinstelling optimaal van elkaars expertise gebruik maken.
Pedagogisch beleid
Het pedagogisch handelen op Pleysier College Zefier wordt gebaseerd op methodieken die opgebouwd zijn uit orthopedagogische kaders en die door middel van wetenschappelijk onderzoek hun effectiviteit bewezen hebben. De docenten zijn getraind in opbrengstgericht werken. Daarnaast reflecteren wij op ons handelen binnen de professionele pedagogische relatie waarbij we ons eigen aandeel in de interactie met de leerlingen –ook waar deze onze persoonlijke opvattingen en gevoelens raakt- onder de loep leggen.
5 bouwstenen pedagogisch beleid Pleysier College Zefier
Bouwsteen 1: Pedagogische kernwaarden
We doen het goed wanneer we de leerlingen leren:
-verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor de samenleving (burgerschap) te nemen
-eigen keuzes te maken en hier verantwoordelijkheid voor te nemen
-opkomen voor zichzelf zonder daarbij de autonomie van anderen te schaden
-zich te verplaatsen in de ander en de ander met respect benaderen
-eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Ons doel:
Binnen de Zefier werken de leerlingen tijdens alle lessen aan de vaardigheden die horen bij deze kernwaarden. De leerdoelen zijn vastgelegd in het individuele werkplan.
Bouwsteen 2: De psychologische basisbehoeften die voorwaardelijk zijn voor de zelfontplooiing
-competentie: ik kan iets
-autonomie: ik ben iemand
-relatie: ik hoor erbij
-engagement: ik wil leren want het is zinvol
Ons doel:
Deze basisbehoeften krijgen vorm door vast te leggen wat de leerling kan en door de leerdoelen en de daarmee bereikte opbrengsten met de leerling te bespreken en voor de leerling zichtbaar te maken.
Bouwsteen 3: Een veilig pedagogisch klimaat
We doen dit goed wanneer:
-We duidelijk en voorspelbaar zijn. De schoolregels, het klassenmanagement en onze waarden worden door iedereen uitgedragen.
-We ons respectvol en betrokken opstellen
-We ontwikkelingsbevorderend werken en groeikansen bieden
-We onze positieve verwachtingen uitspreken
-We gebruik maken van beschermende factoren, o.a. de talenten van de leerling
Onze doelen:
Veiligheid creëren door het bieden van een eenduidige structuur. De leerling kent de regels en waarden van de school en begrijpt waarom deze er zijn. Het klassenmanagement is herkenbaar in de lokalen.
Twee keer per jaar wordt een veiligheidsmonitor uitgevoerd onder leerlingen. Op basis van een analyse wordt een verbeterplan opgesteld en uitgevoerd.
Bouwsteen 4: Doelgerichte gedragsveranderingen
We doen dit goed wanneer:
-We zoeken naar de motivatie van de leerling
-We op gestructureerde wijze de leerling ondersteunen bij de ontwikkeling van competenties zoals beschreven in de leergebiedoverstijgende kerndoelen
-Ons handelen hiermee in overeenstemming is
Ons doel:
We werken actief aan de leergebiedoverstijgende kerndoelen en meten de opbrengsten daarvan met behulp van de Sociale Competentie Observatielijst.
Bouwsteen 5: Kwaliteit
We doen dit goed wanneer er sprake is van een professionele organisatiecultuur waarin:
-Onze pedagogische aanpak gebaseerd is op een theoretisch kader en daaraan gekoppelde methodiek die zijn effectiviteit bewezen heeft
-We reflecteren op onze eigen rol en eigen aandeel in de interactie binnen de professionele pedagogische relatie met leerlingen
Onderwijsleerproces
Het onderwijsleerproces op Pleysier College Zefier is ingedeeld in een aantal fasen. Per fase is vastgelegd wat er gedaan moet worden en wie daarvoor verantwoordelijk is. Met behulp van een wekelijkse checklist wordt de voortgang bewaakt. Het voordeel van deze werkwijze is dat op een systematische wijze cyclisch gewerkt wordt. Alle leerlingen doorlopen dezelfde fasen tijdens hun verblijf op onze schoollocatie. Dit proces staat beschreven in ons zogenaamde ‘Werkdocument’.
De doorloopfasen zijn:
Fase 0: aanmeldprocedure
Fase 1: intakeprocedure
Fase 2: instroomfase
Fase 3: doorstroomfase
Fase 4: uitstroomfase
Fase 5: nazorg
Fase 0: Aanmeldfase (uitreiking schoolenveloppe)
– Aanmeldformulieren
– Schoolgids, informatieboekje
Fase 1: Intakefase (duur: 1 week)
– Compleetheid van het dossier wordt door de administratie bewaakt
– Intakegesprek met gedragswetenschapper (gw-er) en leerling
– Gw-er deelt leerling in een klas in op basis van het uitstroomprofiel
– Kennismaking van de leerling met de coach
– Uitreiking van het portfolio
– Bespreken van formulieren en de klas
– Rondleiding door de school
Fase 2: Instroomfase (duur: 3 weken)
– Start van het onderwijs binnen 1 week na de intake
– Toetsafname in verband met de beginmeting
– Opstellen van het startprofiel
– Opstellen van het individueel handelingsplan (IHP) waarbij de onderwijstijd gebaseerd wordt op de behandelverklaring van zorgpartner Youz
Fase 3: Doorstroomfase (duur: 12 weken)
Overlegmomenten vinden plaats conform de pdca cyclus (plan, do, check, act):
– Iedere 12 weken wordt de voortgang besproken met de leerling en ouders/verzorgers
– Wekelijks vindt er overleg plaats tussen de coach en de gedragswetenschapper (gw-er)
– Wekelijks vindt er overleg plaats tussen de gw-er en de unit-coördinator
– Iedere 2 weken overlegt de coach met de leerling
– Indien nodig overlegt de gw-er met docent(-en)
– Maandelijks vindt er overleg plaats tussen de gw-er en de behandelcoördinator
Fase 4: Uitstroomfase (duur: 4 weken)
– Einddatum is bekend
– Uitstroombegeleiding
– Toetsafname t.b.v. de eindmeting
– Evaluatie van het IHP
Fase 5: Nazorg (opbrengstfase & analyse van de eindmeting)
– De leerling wordt gevolgd nadat hij/zij is uitgestroomd