Ontwikkelsperpectief
Op basis van het ontwikkelperspectief plan wordt een leerling in een uitstroomprofiel geplaatst. Binnen dit profiel krijgt elke leerling een onderwijsprogramma dat voldoet aan de wettelijke criteria en aansluit bij de onderwijsbehoefte van de leerling. In concrete afspraken en doelen, vastgelegd in een individueel begeleidingsplan en onderwijsplan, wordt beschreven hoe toegewerkt wordt naar de uitstroombestemming. In perioden van twaalf weken wordt de voortgang van de leerling gemonitord en met hem/haar en de ouders/verzorgers besproken.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Voor iedere leerling stelt het bevoegd gezag binnen 6 weken na plaatsing een ontwikkelingsperspectief (OPP) vast na advies van de Commissie van Begeleiding en nadat op overeenstemming gericht overleg met de ouders is gevoerd.
In het ontwikkelingsperspectief nemen we op:
- De te verwachten uitstroombestemming van de leerling
- Het te verwachten eindniveau. Het eindniveau staat in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden
- De leerroute die de school, binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs, met de leerling volgt om het eindniveau te bereiken.
Vervolg
Het ontwikkelingsperspectief speelt een centrale rol in het cyclisch proces van planmatig handelen bij het onderwijs. Gedurende het onderwijstraject worden concrete doelen gesteld en wordt de ontwikkeling van de leerling nauwkeurig gevolgd met behulp van voortgangsregistratie.
Ten minste één keer per jaar evalueren we met de ouders en de leerling het ontwikkelingsperspectief. Op basis van deze evaluatie treffen we, als dit nodig is, extra maatregelen om de leerling op koers richting uitstroombestemming te houden. Soms kan het nodig zijn om het ontwikkelingsperspectief bij te stellen als de leerling een andere ontwikkeling doormaakt dan we aan het begin van de schoolperiode hadden verwacht.
Onderbouwing
Bij het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief formuleert de school een duidelijke onderbouwing. De onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief bevat de samenhangende argumenten die relevant zijn voor het onderwijs en die daarmee de keuze voor de uitstroombestemming onderbouwen. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden van de leerling in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden.
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Het onderwijs en de leerlingenzorg
De afzonderlijke scholen van het Pleysier College hebben zowel overeenkomsten als verschillen. De gebouwen hebben allemaal een eigen sfeer en zijn qua leeromgeving verschillend ingericht. We willen graag dat leerlingen zich prettig voelen en daarom kijken we goed naar wat bij welke leerlinggroep past. Ook het onderwijsaanbod kan daarom per school verschillen.
We hebben echter wel gemeenschappelijke afspraken over de basiskwaliteit van het onderwijs, de benadering van leerlingen en de leerlingenzorg. Daardoor zijn er overeenkomsten in de wijze waarop wij met onze leerlingen omgaan: de orthodidactische en orthopedagogische benadering.
Verzuimprotocol
Dit protocol kwam tot stand volgens de regels van de leerplichtwet.
Er moet melding gedaan worden bij leerplicht wanneer sprake is van 3 dagen achtereenvolgend ongeoorloofd verzuim óf wanneer in 4 aaneengesloten schoolweken 16 lesuren of meer worden gemist.
Ook frequent te laat komen is een reden om te melden.
Oudercontacten
Elke leerling op Pleysier College Zefier krijgt een coach toegewezen. Deze coach heeft twee wekelijks een gesprek met uw zoon/dochter.
De coach onderhoudt ook contact met alle betrokkenen. Denk hierbij aan Youz, gedragswetenschapper en u als ouder/verzorger.
Als school vinden we het belangrijk dat u betrokken bent bij en op de hoogte blijft van de voortgang van uw kind. U zult dan ook regelmatig worden uitgenodigd voor een (voortgangs)gesprek. De basis voor deze gesprekken is het Ontwikkelings Perspectief Plan. Dit plan stellen we, uiterlijk zes weken na de start van uw kind op school, op.
Na afloop van deze zes weken ontvangt u een uitnodiging om dit plan op school te bespreken. Vervolgens wordt u elke zestien weken uitgenodigd voor een gesprek om de voortgang van uw kind op school te bespreken.
Uiteraard kunt u indien nodig tussentijds contact opnemen met de coach van uw kind. Bij de intake op De Zefier wordt u voorgesteld aan de coach. Hij/zij zal u dan ook het emailadres en zijn/haar werkdagen doorgeven.
Somtoday
Het Pleysier College Zefier maakt gebruik van het softwarepakket Somtoday.
Somtoday is voor leerlingen en ouders van Pleysier College Zefier nog niet open gesteld.
Meldcode Stappenplan Huiselijk Geweld
De wetgever verplicht onderwijsinstellingen te werken met een zogenaamde meldcode voor huiselijk geweld, waaronder kindermishandeling, seksueel geweld, vrouwelijke genitale verminking (meisjesbesnijdenis), eergerelateerd geweld (waaronder huwelijksdwang) en ouderenmishandeling.
Onze meldcode beschrijft onder meer in de onderstaande stappen wat een medewerker moet doen bij vermoedens van mishandeling.
Stap 1: In kaart brengen van signalen
Stap 2: Collegiale consultatie en zo nodig raadplegen van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling of het Steunpunt Huiselijk Geweld
Stap 3: gesprek met de leerling en/of ouders
Stap 4: Wegen van de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling
Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.