Pleysier College Zoetermeer
Pleysier College Zoetermeer biedt onderwijs en begeleiding aan leerlingen vanaf 12 tot en met 19 jaar. Het gemiddelde leerniveau van de leerlingen zit tussen praktijkonderwijs en vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg in. Leerlingen stromen in vanuit het regulier en speciaal basisonderwijs en vanuit het regulier en speciaal voortgezet onderwijs.
Werken aan talenten
Het geboden onderwijsprogramma bestaat uit onderwijs, persoonlijke vorming en oriëntatie op arbeid en maatschappij. Het werken aan talenten en het vergroten van vaardigheden is uitgangspunt.
Er wordt met de leerlingen toegewerkt naar het behalen van een diploma. Ons uitgangspunt is dan ook het verzorgen van diplomagericht onderwijs. Binnen dit uitgangspunt wordt zo goed mogelijk aangesloten op de onderwijsbehoeftes van de leerling. Er wordt zoveel mogelijk gedifferentieerd gewerkt vanuit de mogelijkheden en beperkingen van leerlingen op het gebied van de leerontwikkeling en het sociaal emotioneel functioneren.
Diploma en uitstroom
Leerlingen in de leerroute vmbo-tl kunnen een diploma halen door middel van staatsexamens. Tevens bieden we voor leerlingen in een vmbo basis of kader leerroute een examenprogramma voor de sector Zorg en Welzijn.
Als het behalen van een vmbo diploma niet haalbaar is, bestaat de mogelijkheid om IVIO certificaten te behalen.
Ieder jaar wordt beoordeeld of een leerling nog aangewezen is op voortgezet speciaal onderwijs of terug geschakeld kan worden naar het reguliere onderwijs.
De meeste leerlingen stromen uit naar een middelbare beroepsopleiding (MBO).
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Schoolplan 2023-2027
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Missie
In het voorjaar van 2023 hebben alle medewerkers van het gehele Pleysier College gewerkt aan een koersplan 2023-2027. In deze bijeenkomsten hebben wij onder meer onze missie herijkt:
Wij begeleiden jongeren in hun ontplooiing tot zelfbewuste, zelfredzame en verantwoordelijke volwassenen die zich blijven ontwikkelen.
Met vertrouwen in zichzelf, anderen en de toekomst vinden zij een bij hen passende plaats in de maatschappij.
Naar aanleiding van deze missie zijn thema’s geformuleerd die aan de hand van de gekozen onderzoeksvragen door het Pleysier College Zoetermeer in de praktijk vormgegeven worden.
Schoolplan
In dit schoolplan staan de keuzes beschreven die Pleysier College Zoetermeer heeft gemaakt voor de beleidsperiode 2023-2027 en is tot stand gekomen middels gesprekken binnen alle geledingen van de school. Op basis van evaluaties is vastgesteld wat er goed gaat en wat de ontwikkelpunten voor de komende periode moeten zijn. Naar aanleiding van deze uitkomsten is de keus gemaakt voor een aantal onderzoeksvragen waar onderzoeksgroepen zich op gaan richten en in de komende periode antwoord op geven.
Schoolgids Pleysier College
Onze schoolgids geeft leerlingen, ouders en anderen informatie over het Pleysier College in het algemeen en over Pleysier College Zoetermeer in het bijzonder. Tevens brengt de school een praktisch informatieboekje uit.
Plaatsingsruimte
Pleysier College heeft 5 scholen waarvan op 4 scholen leerlingen geplaatst kunnen worden op grond van een geldige toelaatbaarheidsverklaring. Voor elke school geven we op de website aan wat de maximale capaciteit is en welke ruimte er eventueel is voor nieuwe leerlingen.
Van de beschikbare plaatsen voor de Pleysier Colleges staat hier een overzicht.
Medezeggenschap
Personeel en ouders van leerlingen van het Pleysier College kunnen invloed uitoefenen op een aantal beleidsmatige zaken van de school via de Medezeggenschapsraad (MR). Als gelijkwaardige gesprekspartner van het College van Bestuur heeft de MR op een aantal terreinen advies- dan wel instemmingsrecht, zoals regelgeving op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn, het schoolplan, en andere zaken zoals omschreven in de Wet Medezeggenschap Scholen. Tevens is de MR een waardevolle bron van informatie voor de Raad van Toezicht. Individuele zaken worden niet door de MR behandeld. Zie hier voor nadere informatie.
De medezeggenschap is voor een groot deel op niveau van de werkeenheid gelegd middels de inrichting van deelraden. Ook het Pleysier College Zoetermeer kent een deelraad. De deelraad werkt samen met de MR. De deelraad vertegenwoordigt ouders, leerlingen en personeel. Hierdoor staat de medezeggenschap dichter bij de werkvloer. De DR treedt op als gelijkwaardige gesprekspartner van de locatie directie.
Privacy
Onze school maakt steeds meer en beter gebruik van digitale verwerking van persoonsgegevens. Daardoor neemt ook het aantal persoonsgegevens dat verwerkt wordt toe en brengt de afhankelijkheid van ICT nieuwe risico’s met zich mee. Het beschermen van de persoonsgegevens van leerlingen, ouders en medewerkers en daarmee het waarborgen van de privacy, wordt daarom steeds belangrijker.
Pleysier College heeft een en ander conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vastgelegd in beleid en reglementen. Nadere informatie vindt u hier op de website.
Als u vragen heeft, kunt u altijd terecht bij de directeur.
ESF
Pleysier College ontvangt extra ESF-subsidie voor arbeidstoeleiding.
Schoolondersteuningsprofiel
Ons schoolondersteuningsprofiel (sop) legt de focus op de gespecialiseerde dieptezorg die in de huidige situatie door Pleysier College Zoetermeer geboden wordt. Waar mogelijk zijn grenzen, mogelijkheden en ambities in het kader van Passend Onderwijs beschreven.
Vertrouwenspersoon
Over beslissingen of gedrag van personeel of bestuur kan een leerling, ouder of personeelslid een klacht indienen bij een klachtencommissie.
Een klacht kan bijvoorbeeld betrekking hebben op discriminatie, seksuele intimidatie, het nalaten van wenselijk gedrag of het niet nemen van een beslissing.
Het Pleysier College heeft een klachtenregeling opgesteld. Deze regeling en de contactpersoon voor Pleysier College Zoetermeer kunt u hier vinden.
Regels en protocollen
Zoals iedere organisatie heeft ook Pleysier College een aantal algemeen geldende regels en protocollen.
Pleysier College Zoetermeer heeft ook nog enkele schoolspecifieke, zie het linkermenu op deze pagina. Via onderstaande button vindt u meer informatie.
Veiligheid
Veiligheid op school is voor het Pleysier College in Zoetermeer een onderwerp dat elk jaar weer hoog op de agenda staat. Natuurlijk waren we blij dat wij in 2020 opnieuw het certificaat Veilige School van Halt mochten ontvangen.
Maar we zitten niet stil
Adequaat leren, lukt alleen als leerlingen zich veilig voelen. Daarom is veiligheid voor het Pleysier College Zoetermeer een onderwerp dat doorlopend aandacht krijgt.
Elk jaar wordt aan leerlingen en medewerkers gevraagd hoe zij de veiligheid in school ervaren. Wij doen dit met een landelijk instrument (de veiligheidsmonitor). De uitslag van deze jaarlijkse meting laat zien dat onze school als veilig wordt ervaren.
Om de veiligheid optimaal te houden, wordt het onderwerp regelmatig besproken in het team. Wij hebben een gedragscode), waarin staat omschreven hoe wij willen dat we met elkaar omgaan.
Er is een veiligheidscoördinator die de hele dag beschikbaar is om onrust in de school op te pakken en samen met de leerlingen te zoeken naar oplossingen. Ook biedt hij een plek waar een leerling even tot rust kan komen. Deze coördinator heeft een centrale rol in de school en de leerlingen weten hem goed te vinden.
In de pauzes is er toezicht en de leerlingen blijven op het schoolterrein. Leerlingen voor wie de pauze te druk is, kunnen terecht in een stiltelokaal.
Sommige leerlingen voelen zich wel eens gepest. Als medewerkers zien wij dat dit meestal gaat om elkaar niet goed begrijpen. Omdat wij het gevoel dat bij de leerlingen leeft serieus nemen, hebben wij een anti-pestbeleid en een anti-pestcoördinator.
Werkwijze
Werkwijze
Nadat een leerling is ingeschreven bij het Pleysier College en is aangemeld bij locatie Zoetermeer vindt er, zodra de startdatum bekend is, een kennismakingsgesprek plaats. De bedoeling is dat de leerling, de ouders/verzorgers en school kennis maken met elkaar. In dit gesprek vertelt school op welke wijze er gewerkt wordt op de locatie, hoe het lesrooster in elkaar zit, wat de schoolregels zijn en dergelijke.
De leerling en zijn/haar ouders/verzorgers kunnen op hun beurt vragen stellen aan de school.
Elke leerling krijgt bij de start op school een vaste mentor. Als het mogelijk is maakt de leerling al tijdens dit eerste gesprek kennis met zijn/haar mentor en wordt hij/zij rondgeleid door de school.
De visie van de school is dat de leerling centraal staat. We gaan niet uit van de onmogelijkheden en/of beperkingen maar gaan met de leerling werken aan zijn/haar talenten. Voor alle leerlingen wordt daarom zoveel mogelijk een programma op maat samengesteld. Uitgangspunt hierbij is de onderwijsbehoefte van de leerling. In dit programma wordt zowel aandacht besteed aan het onderwijs en de persoonlijke vorming.
Arbeidsoriëntatie in de vorm van binnen- en buitenschoolse stages kan een onderdeel uitmaken van het programma.
De school vindt het belangrijk een actieve bijdrage te leveren aan de buurt waarin zij staat. Goed burgerschap staat hoog in het vaandel. De school organiseert daarom met de leerlingen diverse projecten in en voor de wijk. Naast het volgen van het reguliere lesprogramma maken alle leerlingen ook kennis met de wereld om hen heen door middel van maatschappelijke stages.
Het onderwijsprogramma wordt vastgelegd in het Ontwikkelingsperspectie (OPP). In dit OPP wordt de beginsituatie beschreven en wordt het verwachte uitstroomniveau en de uitstroombestemming beschreven. In concrete pedagogische en didactische doelen wordt vastgelegd hoe er naar dit uitstroomperspectief wordt toegewerkt. De leerling, ouders/verzorgers en de school tekenen allen het OPP. Met deze ondertekening wordt het OPP het formele en centrale planningsdocument van waaruit wordt gewerkt.
Aan de hand van het OPP en de hieraan gekoppelde werkplannen wordt periodiek met de leerling en ouders/verzorgers besproken hoe het met de voortgang gaat. Eén keer per jaar wordt het OPP geëvalueerd, indien nodig wordt het bijgesteld.
De school biedt tot op heden, als gevolg van het feit dat we zoveel mogelijk leerlingen uit Zoetermeer en de aanpalende gemeenten binnen onze school willen opvangen, geen volwaardige HAVO en/of VWO trajecten. Daarvoor is de doelgroep van locatie Zoetermeer te gevarieerd.
Jaarlijks wordt met een groep leerlingen toegewerkt naar het staatsexamen VMBO (basis en kader). Indien een leerling hiervoor in aanmerking komt wordt dit met de ouders/verzorgers besproken en opgenomen in het OPP. In samenwerking met een reguliere VO-school, streeft de school naar volledige diplomering op vmbo-basis en vmbo-kader niveau.
De meeste leerlingen doen jaarlijks mee aan de landelijke IVIO examens.
Het landelijke IVIO-Examenbureau werkt met de Kwalificatiestructuur Educatie (KSE) en de Kwalificatiestructuur Beroepsonderwijs (KSB). Deze zijn onderdeel van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB 1996) en sluiten aan bij de indeling in opleidingsniveaus die voor heel Europa geldt.
Op deze wijze kunnen onze leerlingen deelcertificaten halen voor diverse vakken. Deze certificaten, die landelijk erkend zijn, sluiten goed aan bij de instroomeisen van ROC’s (regionale opleidingscentra voor middelbaar beroepsonderwijs). Hiermee kunnen onze leerlingen aantoonbaar duidelijk maken dat zij vaardig zijn in de vakken waarin ze examen hebben gedaan.
Naast het vergroten en inzichtelijk maken van vaardigheden draagt het behalen van deze deelcertificaten ook bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen.
Voor de oudere leerlingen kan arbeidsoriëntatie en/of toeleiding in de vorm van in- en externe stages een onderdeel uitmaken van het onderwijsprogramma. Voorafgaand aan en tijdens een stageperiode wordt de leerling hierbij intensief ondersteund door de mentor en stagebegeleider.
Alle leerlingtrajecten worden (indien nodig) ondersteund door interne en externe deskundigen zoals:
• een orthopedagoog /psycholoog
• een maatschappelijk deskundige
• een leerplichtambtenaar
• een schoolagent
• een medewerker van Bureau jeugdzorg
• een GG&GD arts
• een medewerker van de jeugdreclassering
Op basis van de visie: Een kind een plan wordt er nauw samengewerkt met alle betrokkenen rondom de leerling.
Uitstroomprofielen
Het onderwijsaanbod binnen onze school is gebaseerd op uitstroomprofiel vervolgonderwijs.
Profiel vervolgonderwijs
Leerlingen in dit uitstroomprofiel worden geacht in staat te zijn een diploma voortgezet onderwijs te behalen of een diploma op niveau MBO 1.
Het onderwijs is inhoudelijk geënt op het reguliere onderwijs, zowel in de onderbouw (kerndoelen) als in de bovenbouw (examenprogramma’s). Het behalen van een examen behoort tot de mogelijkheid.
Daarnaast is het gericht op een succesvolle doorstroom, zo mogelijk naar vervolgonderwijs (mbo) of, in enkele gevallen, op terugstroom naar het reguliere onderwijs.
In- en uitstroom
Instromen kan als de leerling bij het Pleysier College is ingeschreven. Om ingeschreven te kunnen worden moet een leerling voldoen aan de plaatsingscriteria. Het kan helaas voorkomen dat een leerling wel kan worden ingeschreven als leerling van het Pleysier College maar toch niet meteen kan starten op school. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de school qua capaciteit op het moment van inschrijven al helemaal vol zit.
Leerlingen die de school verlaten kunnen uitstromen naar:
1. Een vorm van vervolgonderwijs waar de mogelijkheid bestaat alsnog een diploma en/of startkwalificatie te behalen. Dit kan door middel van een interne schakeling naar een van onze andere scholen, plaatsing in het voortgezet onderwijs of ROC.
2. Een vorm van arbeid of arbeidsvoorziening door middel van stage-werk-trajecten omdat het behalen van een startkwalificatie niet tot de mogelijkheden behoort.
3. Andere projecten/vormen van hulpverlening.
Bij uitstroom wordt een leerling nog gedurende een jaar actief gevolgd.
Zorgstructuur & LVS
Een goede leerlingzorg is een belangrijk aspect van goed, kwalitatief onderwijs. Wij vinden het van belang dat onze leerlingzorg doelgericht, systematisch, integraal en van iedereen is.
Het bovenstaande kan alleen dan vorm krijgen als het voor iedereen duidelijk is wat er van hem/haar verwacht wordt en hoe de verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen de leerlingzorg op onze school zijn geregeld.
Leerlingenzorg als onderdeel van kwaliteitszorg
Leerlingenzorg kan niet los gezien worden van de andere activiteiten die we met en voor onze leerlingen doen. Het is een onderdeel van de gehele kwaliteitszorg. Kwaliteitszorg is het geheel van alle acties die we ondernemen om de kwaliteit van het onderwijs, leerprocessen en opbrengsten te onderzoeken, vast te stellen, te borgen of te verbeteren, en openbaar te maken.
Kwaliteitszorg kent dus meerdere functies, die vaak gelijktijdig een rol spelen: werken aan schoolverbetering en het tijdig signaleren van zwakke plekken, communicatie over de kwaliteit met alle bij onze school betrokken personen en groepen en verantwoording (durven) afleggen aan alle stakeholders (ouders/verzorgers, inspectie, leerplicht, gemeente ed).
Kwaliteit mag geen toeval zijn. Leerlingzorg dus ook niet. Ook hier geldt dat er sprake moet zijn van een samenhangend stelsel van activiteiten. Activiteiten die gelden vanaf de start van een leerling tot en met het moment van uitstroom (en daarna ook nog in de vorm van nazorg).
Het is van belang bij goede leerlingzorg dat we allemaal hetzelfde bedoelen, hetzelfde doen en ons houden aan de afspraken die we hebben gemaakt met elkaar.
De leerlingzorg op onze school
Bij alles wat we met onze leerlingen doen is het individuele handelingsplan (IHP) ons centrale planningsdocument. In dit document verantwoorden we immers wat we doen en waarom.
De gestelde doelen in dit document dienen daarom SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, resultaatgericht, tijdgebonden) te zijn geformuleerd. De voortgang wordt, op basis van de in het IHP gestelde doelen, regelmatig met alle betrokken geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Ook in de leerlingzorg is het IHP dus leidend.
In de leerlingzorg onderscheiden we op onze school vier onderdelen.
1. De dagelijkse begeleiding
2. De Commissie van Begeleiding (CvB)
3. Het Interne Zorg Team (IZT)
4. Het Zorg Advies Team (ZAT)
Een gedetailleerde uitwerking van de leerlingzorg is beschreven in het document: “Leerlingzorg op het Pleysier College, locatie Z’meer”.
Onze leerlingzorg in enkele stappen
Stap 1
Na aanmelding worden de ouders, de leerling en eventuele andere betrokkenen uitgenodigd voor een gesprek. Het betreft een kennismakingsgesprek waarin de leerling en zijn/haar ouders kennis maken met de locatie. In dit gesprek worden afspraken gemaakt over de eerste lesdag, wordt afgesproken wie waar voor verantwoordelijk is, worden de schoolregels uitgelegd, wordt informatie verstrekt over de communicatie tussen de school en de ouders/verzorgers ed.
Bij dit gesprek zijn indien mogelijk de adjunct-locatiedirecteur, de unit-coördinator en de docent/mentor aanwezig. Uiteraard mag de start van de leerling niet vertraagd worden indien een van de genodigden niet aanwezig kan zijn. Indien dit zich voordoet wordt gekeken naar praktische oplossingen. Als de leerling geplaatst is, wordt door de orthopedagoog, in samenwerking met de docent/mentor de eerste aanzet voor het individuele handelingsplan gemaakt.
Stap 2
De unit coördinator (of degene die deze taak gedelegeerd heeft gekregen) bespreekt de leerling in de eerstvolgende leerlingbespreking en draagt de leerling over aan het team met daarbij de eerste handelingsadviezen.
Stap 3
Na een observatieperiode van drie tot vier weken schrijft de orthopedagoog het individuele handelingsplan in overleg met de docent/mentor. Uiterlijk vier weken na de start van de leerling moet het IHP gereed zijn. Na voltooiing hiervan wordt dit plan besproken met de ouders, de leerling en eventuele andere betrokkenen (voogd ed.).
Aan het eind van elke periode wordt het handelingsplan geëvalueerd door de mentor, de leerling, de ouders en eventuele externen. Het IHP is elke keer als een leerling besproken wordt het centrale document. De leerlingbespreking is dan ook altijd gebaseerd op dit document.
Stap 4
Naast de reguliere bespreekmomenten kan iedere medewerker een leerling inbrengen in de leerlingbespreking als daar behoefte aan is. Zodra geconstateerd wordt dat het traject van de leerling in ernstige mate stagneert, wordt de leerling op de agenda van het interne zorgteam geplaatst. Vervolgens wordt in het overleg van dit interne zorgteam een handelingsstrategie afgesproken. Zolang acties die hier uit voortvloeien nog niet zijn afgerond blijft de leerling op de agenda van het IZT staan.
Indien blijkt dat een leerling (tijdelijk) niet kan functioneren in een groep neemt het IZT de verantwoordelijkheid voor de leerling over van de docent/mentor totdat de leerling weer verder kan in het programma of een passender aanbod elders is gerealiseerd.
Stap 5
Zowel vanuit de mentor, de leerlingbespreking en het interne zorgteam kan aan het eind van een traject een leerling worden voorgedragen voor uitschrijving aan de locatiedirectie.
Stap 6
Als aan alle voorwaarden is voldaan verzorgt de locatiedirectie de uitschrijving in overleg met de afd. leerlingzaken van het Pleysier College Bestuursbureau.