Ontwikkelsperpectief
Ons programma bestaat uit onderwijs en persoonlijke vorming. Het ontdekken van mogelijkheden en het ontwikkelen van vaardigheden is ons uitgangspunt. Wij werken hierbij samen met onze partners uit het onderwijs en de jeugdhulpverlening. Het streven is het behalen van een vmbo-diploma of een diploma mbo-1. Voor de mbo-1 opleiding werken wij samen met het mbo Rijnland.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Voor iedere leerling stelt het bevoegd gezag binnen 6 weken na plaatsing een ontwikkelingsperspectief (OPP) vast na advies van de Commissie van Begeleiding en nadat op overeenstemming gericht overleg met de ouders is gevoerd.
In het ontwikkelingsperspectief nemen we op:
- De te verwachten uitstroombestemming van de leerling
- Het te verwachten eindniveau. Het eindniveau staat in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden. Bijvoorbeeld de vaardigheden die je als werknemer nodig hebt of het diploma dat nodig is om door te kunnen stromen naar een vervolgopleiding
- De leerroute die de school, binnen het uitstroomprofiel arbeidsmarktgericht of vervolgonderwijs, met de leerling volgt om het eindniveau te bereiken.
Vervolg
Het ontwikkelingsperspectief speelt een centrale rol in het cyclisch proces van planmatig handelen bij het onderwijs. Gedurende het onderwijstraject worden concrete doelen gesteld en wordt de ontwikkeling van de leerling nauwkeurig gevolgd met behulp van voortgangsregistratie.
Ten minste één keer per jaar evalueren we met de ouders en de leerling het ontwikkelingsperspectief. Op basis van deze evaluatie treffen we, als dit nodig is, extra maatregelen om de leerling op koers richting uitstroombestemming te houden. Soms kan het nodig zijn om het ontwikkelingsperspectief bij te stellen als de leerling een andere ontwikkeling doormaakt dan we aan het begin van de schoolperiode hadden verwacht.
Onderbouwing
Bij het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief formuleert de school een duidelijke onderbouwing. De onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief bevat de samenhangende argumenten die relevant zijn voor het onderwijs en die daarmee de keuze voor de uitstroombestemming onderbouwen. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden van de leerling in relatie tot de voor de uitstroombestemming vereiste kennis en vaardigheden.
De onderbouwing bevat in ieder geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Het gaat hier om kindgebonden factoren en factoren in de context die het onderwijsproces kunnen beïnvloeden en die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken. Bevorderende factoren zijn bijvoorbeeld motivatie, doorzettingsvermogen en een stimulerende thuisomgeving. Belemmerende factoren kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een gedrags- en/of psychiatrische stoornis.
Iedere jongere zijn eigen toekomst
Het onderwijs en de leerlingenzorg
De afzonderlijke scholen van het Pleysier College hebben zowel overeenkomsten als verschillen. De gebouwen hebben allemaal een eigen sfeer en zijn qua leeromgeving verschillend ingericht. We willen graag dat leerlingen zich prettig voelen en daarom kijken we goed naar wat bij welke leerlinggroep past. Ook het onderwijsaanbod kan daarom per school verschillen.
We hebben echter wel gemeenschappelijke afspraken over de basiskwaliteit van het onderwijs, de benadering van leerlingen en de leerlingenzorg. Daardoor zijn er overeenkomsten in de wijze waarop wij met onze leerlingen omgaan: de orthodidactische en orthopedagogische benadering.
Verzuimprotocol
Dit protocol kwam tot stand in samenspraak met leerplicht, volgens de regels van de leerplichtwet.
Er moet melding gedaan worden bij leerplicht wanneer sprake is van 3 dagen achtereenvolgend ongeoorloofd verzuim óf wanneer in 4 aaneengesloten schoolweken 16 lesuren of meer worden gemist.
Ook frequent te laat komen is een reden om te melden. Spijbelen kan altijd gemeld worden bij leerplicht.
Meld ziekte, te laat komen of doktersbezoek e.d. vóór 08:30 telefonisch aan de administratie van de school.
Oudercontacten
Aan de school is een deelraad verbonden. Deze deelraad wordt gevormd door twee medewerkers, twee leerlingen en twee ouders. De deelraad denkt mee met het beleid van de school.
Heeft u belangstelling om deel te nemen in de deelraad, dan kunt u meer informatie krijgen bij de directeur.
Somtoday
Het Pleysier College Zoetermeer maakt gebruik van het softwarepakket Somtoday. Somtoday is voor leerlingen en ouders van Pleysier College Zoetermeer nog niet open gesteld.
Meldcode Stappenplan Huiselijk Geweld
De wetgever verplicht onderwijsinstellingen te werken met een zogenaamde meldcode voor huiselijk geweld, waaronder kindermishandeling, seksueel geweld, vrouwelijke genitale verminking (meisjesbesnijdenis), eergerelateerd geweld (waaronder huwelijksdwang) en ouderenmishandeling.
Onze meldcode beschrijft onder meer in de onderstaande stappen wat een medewerker moet doen bij vermoedens van mishandeling.
Stap 1: In kaart brengen van signalen
Stap 2: Collegiale consultatie en zo nodig raadplegen van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling of het Steunpunt Huiselijk Geweld
Stap 3: gesprek met de leerling en/of ouders
Stap 4: Wegen van de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling
Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.
Verlofregeling
Verlofregeling
Soms zijn er omstandigheden dat extra verlof nodig is. U kunt dit aanvragen volgens onderstaande regels.
Extra verlof mag alleen worden toegekend als sprake is van:
- Religieuze feestdagen
- Gewichtige omstandigheden: ernstige ziekte, overlijden of begrafenis van bloedverwanten of hun partners, huwelijk van familie (1e, 2e en 3e graad), verhuizing naar een andere gemeente, gezinsuitbreiding
- Aard van het beroep van (één van) de ouders waardoor het in een heel schooljaar niet mogelijk is minimaal 1 keer per jaar 2 weken aaneengesloten met het gehele gezin op vakantie te gaan.
Er mag geen extra verlof worden toegekend in verband met: goedkopere vakanties, door anderen betaalde vakantie(s), ophalen van familieleden, midweek- of weekeinde-vakanties, al jaren niet op vakantie geweest, reeds ticket gekocht of reservering gedaan, meereizen met anderen, reeds een ander kind vrij, “vlak voor de vakantie wordt er toch bijna geen les meer gegeven”. (Deze redenen worden ‘luxe-verzuim’ genoemd.)
Aanvragen extra verlof
Vraag extra verlof ruim op tijd (meerdere weken) voor het verlof aan.
Gebruik hiervoor het speciale aanvraagformulier (ook bij onze administratie verkrijgbaar) en lever dit in bij de directeur of afdeling Leerplicht van uw gemeente. Zorg ervoor dat de omstandigheden waarom u verlof aanvraagt duidelijk zijn uitgelegd.
Negatieve beslissing verlofaanvraag
Wanneer de leerling ondanks een negatieve beslissing toch gebruik maakt van het gevraagde verlof, is school verplicht hiervan een melding te doen bij leerplicht. Tegen ouders, die hun kind(eren) zonder toestemming van school houden, kan proces-verbaal worden opgemaakt.
Religieuze feestdagen
Leerlingen hebben recht op verlof voor religieuze feestdagen behorende bij de uitoefening van hun geloof. Dit verlof hoeft niet te worden aangevraagd, maar wel gemeld.
Meld afwezigheid door religieuze feestdagen minimaal 2 dagen voor de feestdag bij de coördinator door middel van het ‘verlofformulier religieuze feestdagen’ (bijlage B van het aanvraagformulier voor verlof).
Leerlingen mogen maximaal 2 dagen thuisblijven, afhankelijk van de feestdag. Wanneer de afwezigheid niet wordt gemeld, wordt de afwezigheid als ongeoorloofd genoteerd.